مجازات راننده مست

مجازات رانندگی در حال مستی (4)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

مجازات راننده مست

مجازات رانندگی در حال مستی

میزان مجازات رانندگی در حال مستی

بررسی مجازات رانندگی در حال مستی

همه می دانیم داشتن حالت مستی برخلاف احکام و شرع اسلام است. از آن جایی که قوانین ایران مبتنی بر شرع مقدس اسلام می باشد؛ برای افراد مست مجازاتی در نظر گرفته شده است. اما مجازات رانندگی در حال مستی، با فردی که دچار حالت مستی است و رانندگی نمی کند و خطری برای دیگران ایجاد نکرده کاملا متفاوت است. علت این تفاوت نیز واضح و مشخص است. در حالت مستی انسان نمی تواند درست تصمیم بگیرد و تعادل روانی ندارد. در نتیجه امکان دارد از او رفتار های پر خطری سر بزند. زمانی که چنین فردی پشت فرمان خودرو می نشیند یا سوار بر موتور سیکلت می شود احتمال این که رفتار پر خطر بکند و یا عامل به وجود حادثه ای باشد بسیار بیشتر خواهد بود. به همین سبب رانندگی در زمانی که فرد حالت طبیعی نداشته و دچار حال مستی می باشد؛ مجازات دارد. البته باید گفت این قانون فقط مربوط به کشور ما که قوانین اسلامی در آن حاکم است نمی باشد. بلکه در سایر کشور هایی که حالت مستی به خودی خود جرم نیست؛ رانندگی در این حالت، مجازات دارد و افراد  از نظر قانونی نمی توانند در زمان مستی و در زمانی که حالت طبیعی ندارند؛  رانندگی کنند.

مجازات رانندگی در حال مستی چه انواعی دارد؟

زمانی که فردی در حالت مستی رانندگی می کند؛ می تواند جرم های مختلفی را مرتکب شود. در نتیجه می توان گفت مجازات رانندگی در حال مستی انواع مختلفی دارد. این مجازات ها به دلیل متفاوت بودن جرم ها قطعا با یکدیگر تفاوت هایی دارند. یکی از حالت هایی که رانندگی در حالت مستی دارد این است که فرد در زمان رانندگی فقط مست بوده و هنگام رانندگی خطای خاص دیگری مرتکب نشده است. اما در حالت بعدی ممکن است راننده مست باشد و دچار تخلف های دیگری نیز، در هنگام رانندگی خود بشود. در این صورت مجازات این فرد با فردی که فقط مست بوده و در هنگام رانندگی تخلف دیگری نداشته متفاوت است. نوعی دیگری از مجازات رانندگی در حال مستی وجود دارد که مربوط به افرادی می باشد که در این حالت موجب آسیب به افراد دیگر می شوند. در ادامه در مورد میزان و چگونگی مجازات رانندگی در حال مستی بیشتر توضیح می دهیم.

میزان مجازات رانندگی در حال مستی

همان طور که گفته شد مجازات هایی که برای راننده های مست در نظر گرفته شده است؛ انواعی دارد. در صورتی که فرد فقط مست باشد و بدون تخلف خاصی رانندگی کند میزان مجازات او کمتر از حالت های دیگر است. در این صورت این فرد برای شرب خمر مجازات می شود. از آن جایی که جرم شرب خمر و مست بودن جز جرم هایی حدی است؛ میزان مجازات آن ها در شرع اسلام مشخص بوده و قاضی نمی تواند در میزان مجازات  این جرم خاص، اعمال نظر کند. منظور از حدی بودن جرم مستی نیز همین است. طبق قانون، مجازات داشتن حالت مستی و استفاده از مواد الکلی  80 ضربه شلاق می باشد.  همچنین راننده مست به سبب رانندگی در این حالت، جریمه نقدی خواهد شد. میزان این جریمه در گذشته 200 هزار تومان وجه نقد بود اما امروزه این مقدار به 400 هزار تومان افزایش پیدا کرده است. همچنین گواهینامه کسی که در حالت مستی رانندگی کرده 6 ماه ضبط می شود و اجازه رانندگی در این مدت 6 ماهه را به هیچ عنوان نخواهد داشت. در صورتی که فرد در حال مستی تخلف رانندگی بکنند؛ به عنوان مثال اگر سرعت غیر مجاز، سبقت غیر مجاز داشته باشد.  برای آن تخلف ها نیز جریمه خواهد شد.

مجازات رانندگی منجر به تصادف در حالت مستی

اگر فرد راننده زمانی که حالت مستی دارد تصادف کند؛ هم به مجازات جرم شرب خمر و هم به مجازات دیگری محکوم خواهد شد. این فرد در صورتی که تصادف کند؛ باید خسارت پرداخت کند. اگر این تصادف به صورتی باشد که منجر به جراحت و آسیب بدنی فرد دیگری بشود؛ مجازات راننده مست بیشتر از افراد دیگر است. در این صورت فرد باید دیه را پرداخت کند. همچنین امکان دارد به حبس نیز محکوم بشود. میزان این دیه توسط پزشکی قانونی مشخص خواهد شد. همچنین میزان این حبس ممکن است بین 100 تا 150 روز باشد. این میزان حبس بنا بر حکم قاضی مشخص خواهد شد. حالت دیگری نیز وجود دارد. در صورتی که فرد مست تصادف بکند و منجر به فوت فرد دیگری شود؛ در این صورت نیز برای او مجازات حبس در نظر گرفته می شود. طبق قانون این فرد باید به بیشتر از دو سوم مجازات حبس در نظر گرفته شده در قانون محکوم شود. مجازات راننده مستی که با تصادف رانندگی مرتکب به قتل غیر عمد شده است می تواند بین 2 تا 3 سال باشد. همچنین باید گفت به غیر از این مجازات، قاضی می تواند راننده ای که در حالت مستی رانندگی کرده و تصادف نموده است را از حق رانندگی محروم نماید. با توجه به شرایط جرم اتفاق افتاده قاضی می تواند راننده را بین یک تا 5 سال،  از رانندگی محروم نمیاد.

نکاتی در مورد مجازات رانندگی در حال مستی

در مورد مجازات رانندگی در حال مستی، نکاتی وجود دارد که باید به آن توجه کرد.  نحوه پرداخت خسارت توسط بیمه برای فردی که در حالت مستی تصادف  کرده است؛ با افراد دیگر تفاوت دارد. اگر خودرو آسیب ببیند بیمه باید خسارت را کامل  و طبق تعهدات خود پرداخت بکند.  اما پرداخت بیمه شخص ثالث برای راننده ای که مست بوده با حالت های دیگر متفاوت خواهد بود.  در این صورت بیمه شخص ثالث و خسارت، پرداخت می شود. اما معمولا شرکت بیمه از راننده ای که در حالت مستی تصادف کرده است شکایت می کند و این گونه بخشی یا تمام خسارتی که به عنوان بیمه شخص ثالث  پرداخت کرده را دریافت می کند.

پلیس از چه روشی برای تشخیص الکل استفاده می کند؟

پلیس راهنمایی و رانندگی می تواند از شیوه های مختلفی استفاده کند تا بتواند تشخیص دهد که آیا راننده الکل مصرف کرده است یا نه. آزمایش هایی مانند، آزمایش خون و آزمایش ادرار از جمله این شیوه ها هستند. همچنین دستگاهی وجود دارد که با دمیدن راننده در آن مشخص خواهد شد که راننده مشروبات الکلی را مصرف کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×