اموال مجهول المالک

اموال مجهول المالک

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

اموال مجهول المالک

اموال مجهول المالک

اموال مجهول المالک به چه اموالی گفته می شود؟ اموال مجهول المالک دارای چه مشخصاتی هستند؟ اموال مجهول المالک را چگونه باید تشخیص دهیم؟ آیا یک وکیل پایه یک دادگستری می تواند دعاوی مربوط به اموال مجهول المالک را مورد بررسی قرار داد و انها را به نتیجه برساند؟ اموال مجهول المالک چه قوانینی را در بر می گیرند؟ در صورت مواجه با اموال مجهول المالک چگونه میتوان از اطاله دادرسی جلوگیری کرد؟ اموال مجهول المالک در چه شرایطی قابل استفاده هستند؟

اموال مجهول المالک دارای قوانین گسترده ای هستند و شرایط نسبتا خاصی را برای افراد ایجاد می کنند و کسانی که در مورد اموال مجهول المالک اطلاعات دقیق و کاملی ندارند باید این موضوع را بدانند که با تسلط کامل بر قوانین و قواعد حقوقی به راحتی می توان از بوجود آمدن بسیاری از اسیدها و خسارات جلوگیری کرد. اموال مجهول المالک امروزه بسیار مورد بحث و بررسی هستند و از زمان های گذشته تاکنون تعداد زیادی از افراد درگیر چنین پرونده هایی بودند.

همانطور که از نام اموال مجهول المالک مشخص است، اموال مجهول المالک به آن دسته از اموالی گفته می شود که مالک اصلی انه مشخص نیست و به صورت کلی هیچ مشخصه ای دارند که به راحتی بتوان مالک آنها را پیدا کرد. در چنین شرایطی اموال مجهول المالک ممکن است دارای آثار حقوقی نسبتا متعدی باشند و افرادی که با این نوع از اموال سرو کار دارند به راحتی میتوانند با کمک وکیل حقوقی در مسیر اهداف خود قدم بردارند.

ما در این مقاله سعی کرده ایم تا تمامی نکاتی را که افراد برای جلوگیری از تضییع حقوق خود به آنها نیاز دارند را معرفی کنیم و در مورد انها صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید و به تمامی جزییاتی که باید توسط وکیل حقوقی تهران بدانید را به شما معرفی کنیم.

اموال مجهول المالک  مشاوره حقوقی

اموال مجهول المالک جز آن دسته از موضوعاتی است که برای قانونگذار ما بسیار اهمیت دارد و مسائل مختلفی را در مورد آن بازگو کرده است. اما حقیقت آن است که بیشتر افرادی که با اموال مجهول المالک آشنایی ندارند به هیچ عنوان در مورد قوانین آن نیز اطلاعات لازم را در دست ندارند و نیم دانند که دقیقا در موجه با چنین پرونده هایی باید از خود چه عکس العملی نشان دهند.

در جریان جلسات مشاوره حقوقی در مورد اموال مجهول المالک می توان از متخصصان و کارشناسان کمک گرفت که با این مسئله آگاهی دارند می توانند به راحتی راهنمایی های لازم را ارائه دهند. به همین خاطر هم عموم مردم می توانند در مواقع نیاز به دفتر مشاوره حقوقی مراجعه کنند و سوالات خود را بپرسند. اگر با خود فکر می کنید برای کسب اطلاعات کامل در مورد اموال مجهول المالک لازم است تا با وکیل مورد نظر قرارداد وکالت را انعقاد کنید، این تصور را کمار بگذارید چرا که مشاوره حقوقی برای تمامی کسانی است که به راهنمایی نیاز دارند و هیچ گونه محدودیتی در این زمینه وجود دارد.

اموال مجهول المالک به دلیل آنکه مالک مشخصی ندارند دارای قوانین و قواعد نسبتا گسترده ای هستند و کسی که در قانون مدنی نیز ب این مباحث اشاره شده است و از آنجایی که با زبان قانونی این موضوعات توضیح داده شده اند برخی از افراد با انها اشنایی ندارند و نمی دانند که چگونه باید اطلاعات لازم را رد مورد تفسیر و تحلیل این مفاد قانونی بدست آورند.

اموال مجهول المالک و قانون مدنی

اموال مجهول المالک در مفاد 162 الی 165 قانون مدنی مورد تحلسلس و بررسی قرار گرفته شد است. به چند مورد از اساسی ترین مباحث در ای زمینه دقت کنید:

هر کس مالی پیدا کند که قیمت آن کمتر از یک درهم که وزن آن ۱۲/۶ نخود نقره باشد، می‌تواند آن را تملک کند. اگر قیمت مال پیدا شده یک درهم که وزن آن ۱۲/۶ نخود نقره یا بیشتر باشد، پیداکننده باید یک سال تعریف کند و اگر در مدت مزبور صاحب مال پیدا نشد، مشارالیه مختار است که آنرا به طور امانت نگاه دارد یا تصرف دیگری در آن بکند. در صورتی که آن را به طور امانت نگاه دارد و بدون تقصیر او تلف شود ضامن نخواهد بود. در صورتی که پیداکننده مال از همان ابتدا یا پیش از پایان مدت یک سال علم حاصل کند که تعریف بی‌فایده است و یا از یافتن صاحب مال مایوس گردد تکلیف تعریف از او ساقط می‌شود.

تعریف اشیا پیدا شده عبارت است از نشر و اعلان بر حسب مقررات شرعی به نحوی که بتوان گفت که عادتا به اطلاع اهالی محل رسیده است. هر کس در بیابان یا خرابه که خالی از سکنه بوده و مالک خاصی ندارد مالی پیدا کند میتواند آن را تملک کند و محتاج به تعریف نیست ‌مگر اینکه معلوم باشد که مال عهد زمان حاضر است در این صورت در حکم سایر اشیاء پیدا شده در آبادی خواهد بود.

چند نکته قانونی دیگر در مورد اموال مجهول المالک:

اگر کسی در ملک غیر یا ملکی که از غیر خریده مالی پیدا کند یا احتمال بدهد که مال مالک فعلی یا مالکین سابق است باید به آنها اطلاع‌ بدهد اگر آنها مدعی مالکیت شدند و به قرائن مالکیت آنها معلوم شد باید به آنها بدهد و الا به طریقی که فوقاً مقرر است رفتار نماید. اگر مالی که پیدا شده است ممکن نیست باقی بماند و فاسد میشود باید به قیمت عادله فروخته شود و قیمت آن در حکم خود مال پیدا شده خواهد بود. اگر مال پیدا شده در زمان تعریف بدون تقصیر پیداکننده تلف شود مشارالیه ضامن نخواهد بود. منافعی که از مال پیدا شده حاصل میشود قبل از تملک متعلق به صاحب آن است و بعد از تملک مال پیدا کننده است.

هر کس حیوانات ضاله پیدا نماید باید آن را به مالک آن رد کند و اگر مالک را نشناسد باید به حاکم یا قائم مقام او تسلیم کند و الا ضامن ‌خواهد بود اگر چه آن را بعد از تصرف رها کرده باشد. اگر حیوان گم‌شده در نقاط مسکونه یافت شود و پیدا کننده با دسترسی به حاکم یا قائم مقام او آن را تسلیم نکند حق مطالبه مخارج ‌نگاهداری آن را از مالک نخواهد داشت. ‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×