اعاده دادرسی حکم کیفری

اعاده دادرسی حکم کیفری (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

اعاده دادرسی حکم کیفری

شرایط اعاده دادرسی حکم کیفری

در مورد اعاده دادرسی حکم کیفری  چه میدانید؟ آیا تاکنون برای شما پیش امده است که تصمیم به اعاده دادرسی حکم کیفری  داشته باشید اما دقیقا ندانید که چگونه باید برای ارائه دادخواست مربوطه از طریق مراجع قضایی اقدام کنید؟

مسلما امکان وجود خطا و اشتباه در تمامی مسائل وجود دارد، پس کاملا طبیعی است که خطا  و اشتباه شامل دادرسی پرونده های مختلف قانونی نیز بشود. در چنین مواردی هرگونه بی توجهی و عدم پیگیری باعث می شود تا حقوق افراد مورد تضییع قرار بگیرد. هنگامی که حکم پرونده هایی که مورد دادرسی قرار گرفته اند از نوع کیفری باشد، شرایط بسیار حساس تر است.

 اعاده دادرسی یک راه حل حقوقی برای دفاع از حقوق طرفین پرونده های کیفری می باشد که قانون آن را در اختیار عموم مردم قرار گذاشته است تا در صورت مشاهده هرگونه خطا و اشتباهی در جریان دادرسی پرونده ها بتوانند موضوع را پیگیری کنند و از ضایع شدن حقوق خود جلوگیری کنند.

 اعاده دادرسی حکم کیفری دارای مراحل و قواعدی می باشد که هر شخص عادی از آن آگاهی ندارد. همین موضوع نیز باعث می شود تا هر ساله شاهد تضییع حقوق بسیاری از افراد باشیم. هیچ کس نمی تواند جز طرفین پرونده های کیفری و اشخاص ذیربط برای اعاده دادرسی حکم کیفری اقدام کند، به همین خاطر نیز بهتر است پس از صدور حکم نهایی، خوانده یا خواهان پرونده در صورتی که حکم به نفع آنان نمی باشد برای اقدام به اعاده دادرسی حکم کیفری از یک فرد با تجربه کمک بگیرند.

اگر شما جز آن دسته از افرادی می باشید که احساس می کنید در جریان دادرسی پرونده شما خطایی بوجود آمده است، بهتر است سریعا از یک وکیل حرفه ای و متخصص در این زمینه کمک بگیرید تا بتوانید در زمان کوتاهتری برای اعاده دادرسی حکم کیفری اقدام نمایید.

چگونگی ارائه اعاده دادرسی حکم کیفری

معمولا هنگامی افراد می توانند به سراغ ارائه اعاده دادرسی حکم کیفری بروند که حکم نهایی دادگاه صادر شده باشد، در غیر این صورت تا زمانی که حکم نهایی دادگاه مشخص نباشد، نمی توان انتظار داشت که افراد بتوانند درخواست اعاده دادرسی را به مراجع ذیصلاح تقدیم کنند.

بعد از انکه حکم نهایی دادگاه صادر شد، متضرر می تواند به وکیل متخصص در این زمینه مراجعه کند تا وکیل در جلسه مشاوره حقوقی با بررسی پرونده مذکور این موضوع را تشخیص دهد که آیا شرایط اعاده دادرسی حکم کیفری وجود دارد یا خیر.

در رابطه با این موضوع باید بدانید که به جز ارائه دادرسی کیفری روش های دیگری برای اعتراض به حکم قطعی وجود دارد، روش هایی همچون: فرجام خواهی و اعتراض شخص ثالث نیز دارای مراحل قانونی خاصی هستند و در دعاوی کیفری و هم دعاوی حقوقی می توان از آنها استفاده کرد.

جالب است بدانید که در روش های دیگر اعتراض به حکم نهایی دادگاه مانند فرجام خواهی معمولا مهلت معینی برای اعتراض در نظر گرفته می شود اما در مورد اعاده دادرسی حکم کیفری در هر زمانی که اشخاص ذیربط متوجه وجود شرایط اعاده دادرسی حکم کیفری شوند، به راحتی می توانند از روش های قانونی برای اعتراض به حکم نهایی استفاده کنند. اما معمولا به افراد توصیه می شود که هر چه سریعتر برای ارائه درخواست خود به مرجع ذیصلاح مراجعه کنند تا نتیجه مطلوبی را بدست اورند، برای ارائه اعاده دادرسی حکم کیفری باید به دیوان عالی کشور مراجعه کرد.

شرایط و مصادیق قانونی اعاده دادرسی حکم کیفری دارای چه شرایط و مصادیق قانونی است؟

بر اساس ماده 272 قانون آیین دادرسی کیفری، موارد اعاده دادرسی از احکام قطعی دادگاهها اعم از اینکه حکم صادره به مرحله اجراء گذاشته شده یا نشده باشد به قرار زیر است:

در صورتی که کسی به اتهام قتل شخصی محکوم شده لیکن زنده بودن شخص در آن زمان محرز شود و یا ثابت شود که در حال حیات است.

در صورتی که چند نفر به اتهام ارتکاب جرمی محکوم شوند و ارتکاب جرم به گونه‌ای است که نمی‌تواند بیش از یک مرتکب داشته باشد.

در صورتی که شخصی به علت انتساب جرمی محکومیت یافته و فرد دیگری نیز به موجب حکمی از مرجع قضایی دیگر به علت انتساب‌همان جرم محکوم شده باشد بطوری که از تعارض و تضاد مفاد دو حکم صادره بی‌گناهی یکی از آن دو نفر محکوم احراز شود.

جعلی بودن اسناد یا خلاف واقع بودن شهادت گواهان که مبنای حکم صادر شده بوده است ثابت گردد.

در صورتی که پس از صدور حکم قطعی، واقعه جدیدی حادث و یا ظاهر شود یا دلایل جدیدی ارائه شود که موجب اثبات بیگناهی محکوم‌علیه باشد.

درصورتیکه به علت اشتباه قاضی کیفر مورد حکم متناسب با جرم نباشد.

در صورتی که قانون لاحق مبتنی بر تخفیف مجازات نسبت به قانون سابق باشد که در این صورت پس از اعاده دادرسی مجازات جدید نباید‌از مجازات قبلی شدیدتر باشد.

اعاده دادرسی حکم کیفری و الزامات قانونی مربوط به آن

گذشت شاکی یا مدعی خصوصی در جرائم غیر قابل گذشت بعد از صدور حکم قطعی موجب اعاده دادرسی نخواهد بود.

  اشخاص زیر حق درخواست اعاده دادرسی دارند:

محکوم علیه یا وکیل یا قائم مقام قانونی او و در صورت فوت یا غیبت محکوم علیه، همسر و وراث قانونی و وصی او.

دادستان کل کشور.

رئیس حوزه قضایی.

تقاضای اعاده دادرسی به دیوان عالی کشور تسلیم می‌شود.

رای دیوان عالی کشور در خصوص پذیرش اعاده دادرسی، اجرای حکم را در صورت عدم اجراء تا اعاده دادرسی و صدور حکم مجدد‌به تعویق خواهد انداخت لیکن به منظور جلوگیری از فرار یا مخفی شدن محکوم علیه چنانچه تأمین متناسب از متهم اخذ نشده باشد یا تأمین مأخوذه‌منتفی شده باشد تأمین لازم اخذ می‌شود.

مرجع صدور قرار تأمین، دادگاهی است که پس از تجویز اعاده دادرسی به موضوع رسیدگی می‌نماید.

وکیل اعاده دادرسی حکم کیفری

ارائه دادخواست اعاده دادرسی کار راحتی نمی باشد و هر کسی از شرایط قانونی و نحوه ارائه آن اطلاع ندارد، به همین علت نیز برای جلوگیری از بوجود آمدن هرگونه خطا و اشتباه، بهتر است به وکیل اعاده دادرسی حکم کیفری برای تنظیم چنین دادخواستی مراجعه کرد.

وکیل اعاده دادرسی حکم کیفری کسی می باشد که دارای مهارت و تجربه کافی در زمینه ارائه اعاده دادرسی حکم کیفری می باشد و می تواند در کوتاهترین زمان ممکن به پرونده های کیفری رسیدگی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×