اطلاعاتی در خصوص سبدگردانی

اطلاعاتی در خصوص سبدگردانی (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

اطلاعاتی در خصوص سبدگردانی

سبدگردانی نوعی فعالیت در خصوص سرمایه گذاری های افراد صاحب سرمایه است که مناسب با اهداف سرمایه ای بلند مدت می باشد. فعل سبدگردانی توسط افراد زبده و حرفه ای انجام می شود که به آنان سبد گردان ها می گویند. این افراد با استفاده از سرمایه افراد و یا شرکت ها اقدام به خرید و فروش سهام در بازار های سرمایه و بورس می کنند. افرادی که قصد دارند سرمایه خود را افزایش دهند یا خود اقدام به مدیریت سرمایه خود می کنند یا سرمایه مالی خود را به افرادی می دهند که به آنها سبد گردان می گویند. قصد داریم در این متن به تعریف کاملی از این عنوان بپردازیم برای آشنایی بیشتر با مفهوم سبد گردانی تا انتها مقاله همراه ما باشید.

هدف سبدگردانی چیست؟

گفتیم سبدگردانی فعالیتی است که افراد بر روی سرمایه خود یا سرمایه افراد و‌ موسسه ها یا شرکت ها انجام می دهند و با سرمایه خود یا آنها سهام موجود در بازار بورس را خرید و فروش می کنند. هدف سبدگردانی افزایش سرمایه سرمایه گذاران با در نظر گرفتن ریسک معقول است. این مهم به مدیریت افراد سبد گردان ها و بررسی تمامی جوانب و نقاط ضعف و قوت بستگی دارد. مدیریت سرمایه و سهام توسط این افراد دارای قوانین و حق دستمزدی است که در ادامه این مقاله به این موضوع می پردازیم.

کارمزد و دستمزد سبدگردانی به چه شیوه ای پرداخت می شود؟

افرادی که سبدگردانی سرمایه افراد و شرکت ها را انجام می دهند در ازای انجام این خدمات کارمزد و دستمزدی را دریافت می نماید. پرداخت وجه دستمزد بر اساس صورتحساب صادر شده انجام می شود. افراد سبدگردان به وکالت از طرف صاحب سرمایه در مجامع شرکت ها حضور پیدا کرده و به نمایندگی وی و با سرمایه او اقدام به خرید و فروش سهام خواهد کرد. لازم به ذکر است که افراد سبدگردان فقط اقدامات مربوط به سهام را انجام نمی دهند بلکه اقدام به خرید و فروش اوراق بهادار چه اوراق موجود در بازار بورس و خارج از آن را انجام می دهند. چنانچه سود حاصله از این اقدامات بیشتر از بیست درصد سرمایه اصلی فرد باشد مثلا سرمایه یک میلیاردی او به یک و نیم میلیارد افزایش پیدا کند به این معنی است که فرد ۵۰٪ افزایش سرمایه داشته است از این مبلغ افزایش سرمایه بیست درصد آن کارمزد آنها می باشد که بیست درصد نیم میلیارد معادل ۶٪ مبلغ پول می باشد.

اما چنانچه سود سرمایه فرد کمتر از بیست درصد باشد مثلا یک میلیارد سرمایه فرد به یک و صد میلیارد افزایش پیدا نماید هیچ کارمزد و دستمزدی به سبد گردان تعلق نمی گیرد. در صورتی که سرمایه فرد نیز کاهش پیدا کند به این معنی فرد در انجام سرمایه گذاری ضرر کرده باشد سبدگردان ها مسئولیت آن را بر عهده ندارند. زیرا هیچ کس نمی تواند به صاحبان سرمایه تضمین سود دهد چون کاملا این کار غیر قانونی است. کسانی که اقدام به فعالیت سرمایه ای می کند و از سبد گردان ها برای انجام فعالیت های خود بهره می گیرند باید با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و بازار بورس و قبول وضعیت و قبول ریسک پذیری این مهم را انجام دهند.

وظیفه سبد گردان ها چیست؟

افرادی که در شرکت های مختلف و صاحب نام مشغول فعالیت سبدگردانی هستند وظایفی بر عهده دارند که انجام این وظایف در پیشبرد افزایش سرمایه و انجام معاملات تجاری مقبول مهم است. این افراد بایستی با تجربه و اطلاعات خود در این زمینه اقدام به خرید و فروش سهام و اوراق بهادار و دارایی های دیگر نماید وی با در نظر گرفتن ریسک پذیری صاحب سرمایه و مقدار سرمایه وی و با در نظر گرفتن نسبت های سرمایه ای اقدامات مناسب را به نیابت موکل خود انجام دهند. در شرکت ها افرادی حقوقی وجود دارند که بر فعالیت افراد سبدگردان نظارت می کنند. این افراد از میان افراد مورد اعتماد در موسسات حسابرسی معتمد انتخاب می شوند.  میان صاحب سرمایه یا موکل و سبد گردان یا وکیل حداقل یک فرد مورد اعتماد به نام امین انتخاب شده و در قراداد میان آنان مشخصاتشان ذکر می شود. لازم به یادآوری است که چنین فعالیتی یعنی انجام فعالیت سبدگردانی بایستی با عقد قرارداد صورت بگیرد در غیر این صورت انجام هر فعلی غیر قانونی می باشد و افراد بدون مجوز را مورد پیگرد قانونی قرار می دهد. پس از عقد قرارداد سرمایه گذار باید طی مدت هفت روز کاری نسخه ای از قرارداد تنظیم شده را برای فرد امین انتخاب شده ارسال نماید که این موضوع در ماده ۲۱ قانون مربوطه ذکر شده است. همچنین قرداد میان فرد امین و شرکت در مهلت زمانی دو روز کاری در سازمان بورس پس از اجرائی شدن به ثبت برسد.

اوراق بهادار قابل سرمایه گذاری در سبدگردانی کدام است؟

قوانین مربوط به سبدگردانی در طی سال ها مدام اصلاح و تغییر کرده است اما تا آخرین زمان اصلاحیه حداقل سرمایه برای انجام این فعالیت اقتصادی و تجاری برای نهاد های سبد گردان معادل دو میلیارد تومان است و اگر شرکت قصد انجام فعالیت های تجاری دیگری را داشته باشد باید سرمایه اضافی نیز به سرمایه خود اضافه نمایند و سرمایه افراد سرمایه گذار در شرکت های سبدگردان معادل ده میلیون تومان است. همچنین طبق آخرین اعلامیه مربوط به قوانین سبدگردانی افراد سبدگردان برای جریان سرمایه موکل خود می توانند در اوراق زیر فعالیت خرید و فروش انجام دهند. همچنین اگر فرد سرمایه گذار از قبل سهامی داشته باشد لازم است این سهام را به کد سبدگردانی خود انتقال دهند. کد سبدگردانی یا کد معاملاتی توسط سبدگردان به شرکت درخواست می شود و فرد تحت عنوان این کد مشغول به فعالیت می شود.

اوراق بهاداری که در بورس اوراق بهادار تهران قابل معامله است.

اوراق بهاداری که در بازار فرابورس تهران قابل معامله است.

سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری که در بازار بورس مجوز فعالیت را دریافت نموده اند.

اختیار معامله در بازار فرابورس و بورس ایران

اوراق بهاداری که در بازار بورس و فرابورس پذیرفته نشده اند و مربوط به ناشران ایرانی است.

حساب سپرده گذاری در بانک های ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×