اجاره به شرط تملیک

اجاره به شرط تملیک (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

اجاره به شرط تملیک

قبل از اینکه به موضوع اجاره به شرط تملیک بپردازیم، باید درباره انواع اموال و دارایی صحبت کنیم. از نظر حقوقی اموال و دارایی‌های یک شخص به دو دسته تقسیم می‌شود. دسته اول اموال منقول مانند ماشین و دسته دوم اموال غیر منقول است که شامل زمین و خانه می‌شود. از این اموال و دارایی‌های می‌توان برای تنظیم قرارداد و عقدهای مختلف استفاده کرد و حتی کار خرید و فروش یا اجاره را با آن ها انجام داد. اما لازم است بدانید که تمامی این عقود، دارای شرایط و قواعد خاصی هستند که ملزم به اجرای آن‌ها هستیم. اما در چند دهه گذشته با توجه به تغییراتی که در زندگی اجتماعی و اقتصادی مردم به وجود آمده است. مردم نیازهای جدیدی پیدا کرده‌اند.

نیازهایی که یک جامعه سنتی نمی‌تواند به آن پاسخ دهد. به همین دلیل باید برای برطرف کردن آن‌ها از شکل و ظاهری جدید استفاده کرد تا به نتیجه رسید. یکی از انواع شیوه‌های جدید برای برطرف کردن نیازها عقد اجاره است، این عقد نه تنها به صورت سنتی خود اجرا می‌شود بلکه این روزها در ظاهری جدید و با نام شرط تملیک نیز کاربردهای زیادی دارد.

اجاره به شرط تملیک چیست؟

یکی از انواع عقد اجاره، اجاره به شرط تملیک نام دارد که در دهه گذشته نام آن را بسیار شنیده‌ایم. این شرط تملیک جز تسهیلاتی است که بانک‌ها به مشتریان خود ارائه می‌دهند هدف از انجام این کار در واقع گسترش دادن  امور کشاورزی، خدماتی، صنعتی و … به وسیله این تسهیلات اعطایی است که به افراد واجد شرایط داده می شود. در این حالت بانک نقش موجر ( اجاره دهنده‌ ) و شخص متقاضی مستاجر است. این عقد را می‌توان بین اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی مانند بانک‌ها منعقد کرد. اما این عقد چگونه و چرا انجام می‌شود؟ احتمالا سوالی است که ذهن شما را درگیر کرده است. در ادامه با این موضوع بیشتر آشنا می‌شویم ولی بهتر است به خاطر داشته باشید، لازمه امضا کردن این قراردادها آشنایی با حقوق و مسائل حقوقی است. به همین دلیل بهتر است از یک موسسه حقوقی در این زمینه کمک بگیرید.

عقد اجاره چیست؟

گفتیم که بسیاری از اموال و دارایی‌های شخصی امکان خرید و فروش یا حتی اجاره را نیز دارند و در واقع می‌توانند در معاملات وجود داشته باشند. برای مثال در برخی از قراردادها یک مال، مالکیتش به شخص دیگری داده می‌شود که در این صورت به این عقد، عقد بیع می‌گویند. در برخی از مواد در عقد بیع مالکیت داده نمی‌شود بلکه منافع مالی به شخص دیگری منتقل می‌شود را اجاره می‌گویند. به این نوع عقد، عقد اجاره گفته می‌شود. این عقد به این صورت است که فرد مستاجر در مدت زمانی که در قرارداد ذکر شده است می‌توان در ملک حضور داشته باشد و باید در این مدت مبلغی را به عنوان اجاره‌بها به موجر پرداخت ‌کند. برای تنظیم کردن قرارداد حتما از افراد متخصص این زمینه کمک بگیرید. موسسه حقوقی وکلای پارسا با داشتن بهترین و مجرب‌ترین وکلا و مشاوران حقوقی در تنظیم قرارداد به شما کمک می‌کنند.

اجاره به شرط تملیک چگونه است؟

همانطور که گفتیم هر قراردادی دارای تعهدات اصلی و فرعی است. این قراردادهای اصلی لازم و ضروری هستند چرا که قانون آن‌ها را وضع کرده است و ارتباطی به خواسته طرفین قرارداد ندارد. تعهدات فرعی نیز تعهداتی هستند که توسط طرفین قرارداد ذکر می‌شود و اگر هر یک از آن‌ها راضی نباشد، انجام نمی‌شود. به عنوان نمونه در عقد اجاره بعد از امضای قرارداد مالک باید در اسرع وقت خانه را در اختیار مستاجر گذارد و مستاجر نیز باید در زمان تعیین شده اجاره خود را پرداخت کند. علاوه بر تعهداتی که می‌توان ذکر کرد هر یک از طرفین نیز می‌توانند شرطی را به قرارداد خود اضافه کنند. یکی از انواع این شروط، شرط تملیک است و به عقدی که اجاره آن را ممکن می‌کند، اجاره به شرط تملیک گفته می‌شود. عقد اجاره این موضوع به این صورت است که مستاجر بعداز تمام شدن پرداخت اجاره‌های خود می‌توانند مالک خانه شود.

علت استفاده از اجاره به شرط تملیک

گفتیم یکی از انواع عقود اجاره، اجاره به شرط تملیک است که برای انجام آن شروطی در ضمن قرارداد وجود دارد. اما با این حال این عقد جز یکی از عقود اجاره خاص است که به واسطه آن می‌توان اموالی را به فروش رساند یا خریداری کرد. علت استفاده از این روش در گذشته به دلیل بالا رفتن قیمت خانه و عدم توانایی مردم برای خرید بوده است اما امروزه از این روش برای خرید یا فروش دیگر اموال نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال لیزینگ خودروی یکی از شیوه‌های اجاره کردن به شرط تملیک است. در این مورد شرکت‌های لیزینگی خودرو طی تنظیم یک قرارداد به متقاضیان مدت زمان و مبلغ اجاره خودرو را تعیین می‌کنند و فرد بعد از تمام کردن تمامی اقساط خود می‌تواند مالک ماشین شود.

قرارداد را چه کسی تنظیم کند؟

آگاهی داشتن نسبت به تنظیم قرارداد از جمله قرارداد اجاره به شرط تملیک نیاز به دانش کافی دارد. چرا که در صورتی که کوچک‌ترین اشتباهی در نوشتن بندهای قرارداد ایجاد شود، مشکلات بسیاری نیز برای شما ایجاد می‌شود. به همین دلیل بهتر است در هنگام تنظیم کردن یا حتی امضا کردن آن از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید. موسسه وکلای پارسا با داشتن بهترین وکیل‌ها و مشاوران حقوقی به شما کمک می‌کند تا بدون اشتباه قرارداد را امضا کنید و بعد از پایان موعود آن خانه یا ماشین خود را از موجر تحویل بگیرید.

چرا موسسه حقوقی وکلای پارسا

همانطور که گفتیم قرارداد اجاره به شرط تملیک جز قراردادهای حقوقی است که باید با دقت تنظیم و نوشته شوند چرا که کوچک‌ترین نقصی می‌تواند برای هر دو طرف مشکلاتی را ایجاد کند. پیدا کردن موسسه‌ حقوقی کار سختی نیست اما اینکه بهترین موسسه یا شخص را پیدا کنید اهمیت بسیاری دارد. موسسه‌های حقوقی بسیاری مطمئنا وجود دارند که می‌توانند به شما در تنظیم یک قرارداد یا بررسی آن کمک کنند، اما با این وجود موسسه حقوقی وکلای پارسا با ده سال سابقه کمک گرفتن از بهترین وکیل‌های رسمی و پایه یک دادگستری پرونده شما را حل کنند و اجازه ندهند کوچک‌ترین ناحقی در حق شما انجام شود. مشورت کردن با افراد متخصص لازمه شروع و انجام هر کاری است مسائل حقوقی نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×