لایحه دفاعیه خسارت مازاد بر دیه

لایحه دفاعیه خسارت مازاد بر دیه (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

لایحه دفاعیه خسارت مازاد بر دیه

لایحه دفاعیه خسارت مازاد بر دیه و شرایط قانونی آن

لایحه دفاعیه خسارت مازاد بر دیه چیست؟ شرایط لایحه دفاعیه خسارت مازاد بر دیه چیست؟ چرا از لایحه دفاعیه خسارت مازاد بر دیه استفاده می شود؟ مهمترین نکات مربوط به لایحه دفاعیه خسارت مازاد بر دیه چیست؟ چه زمانی از لایحه دفاعیه خسارت مازاد بر دیه استفاده می شود؟ کارکرد لایحه دفاعیه خسارت مازاد بر دیه چیست؟ آیا لایحه دفاعیه خسارت مازاد بر دیه کارکردی دارد؟ کاربرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص لایحه دفاعیه خسارت مازاد بر دیه چیست؟ اصلی ترین نکات مربوط  به لایحه دفاعیه خسارت مازاد بر دیه چیست؟ در تدوین لایحه دفاعیه خسارت مازاد بر دیه باید به چه نکاتی توجه کرد؟ بهترین لایحه دفاعیه خسارت مازاد بر دیه چه ویژگی هایی دارد؟

لایحه دفاعیه خسارت مازاد بر دیه از جمله لایحه هایی محسوب می شود که نمی توان نظر قطعی در خصوص سرانجام آن داشت. علت اصلی این سردرگمی نیز این است که اساسا قانون نظر صریحی در خصوص امکان دریافت خسارت مازاد بر دیه بیان نکرده است. بر اساس برخی نظریات مشورتی و همچنین بر اساس نظر شورای نگهبان دریافت خسارت های درمانی مازاد بر دیه با موازین شرعی مغایر است. از طرف دیگر در برخی از نظریات مشورتی گفته شده است که این اقدام بلامانع است. بنابراین نمی توان به صراحت گفت که نظر واقعی قانون در این خصوص چیست.

ما در ادامه می خواهیم بدانیم که آیا لایحه دفاعیه خسارت مازاد بر دیه می تواند کارکردی برای ما داشته باشد یا خیر؟ در واقع همانطور که می بینید شرایط قانونی به نحوی است که نمی توان به صورت دقیق از روند این لایحه و واکنش دادگاه حرفی زد. از این رو می خواهیم با شناخت موارد و مفاهیم قانونی در این خصوص به صورت کلی چارچوب های لازم در مورد لایحه دفاعیه خسارت مازاد بر دیه را مورد بررسی قرار دهیم. بر اساس این چارچوب ها خواهیم دانست که آیا یک وکیل کیفری می تواند بر اساس این لایحه کارکردی برای ما داشته باشد یا خیر. در ادامه با ما همراه باشید.

لایحه دفاعیه خسارت مازاد بر دیه و چارچوب های آن

لایحه دفاعیه خسارت مازاد بر دیه بر اساس چند فاکتور یا چند پایه اساسی قابل بررسی است. مسلما مهمترین فاکتوری که در این بین وجود دارد مسئله دیه است و در کنار آن بهتر است تعریفی برای خسارت مازاد ارائه دهیم. این تعاریف در کنار یک دیگر باعث می شود بتوانیم دید بهتری نسبت به این لایحه و کارکرد یک وکیل کیفری تهران یا شهرستان در این خصوص داشته باشیم.

به طور کلی دیه نوعی خسارت مالی همراه با تنبیه محسوب می شود که برای جنایات های غیر عمد علیه تمامیت جسمی افراد در نظر گرفته شده است. بگذارید کمی ساده تر بیان کنیم. دیه نوعی حق مالی است که فرد ضارب باید به فرد مضروب یا خانواده وی ( در صورت قتل غیر عمد ) پرداخت نماید. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که دیه بنیاد فقهی و اسلامی دارد. بنابراین شرایط تحقق و پرداخت دیه بر اساس موارد فقهی و اسلامی تعیین می شود. در مواردی که شرع دیه را مشخص نکرده باشد، مسلما مانند شکستگی استخوان خاصی از بدن، دادگاه بر اساس شرایط تعیین شده نسبت به تعیین دیه اقدام می کند.

در خصوص دیه سه نوع نظریه وجود دارد. گروه اول دیه را نوعی مجازات در نظر گرفته اند و آن را از خسارت جدا می دانند. گروه دوم دیه را به عنوان جبران خسارت و تامین کننده نیازهای درمانی و … فرد مضروب معرفی کرده اند و گروه سوم دیه را تلفیقی از مجازات و جبران خسارت در نظر گرفته اند. به نظر می رسد که نظر قانون و فقها عمدتا با گروه سوم همراه باشد. بر این اساس بسیاری از افراد و حتی به نوعی قانون گذار و شورای نگهبان با در نظر گرفته نقش جبران خسارت در کنار مجازات دیه، امکان پرداخت خسارتی مازاد بر دیه را غیر ممکن دانسته اند. به نوعی از این منظر زمانی که دیه خود توانایی پرداخت خسارت را دارد چرا باید از مجرم تقاضای پرداخت خسارت هایی مانند خسارت درمان و … را داشت.

اما در شرایطی خسارت های درمانی مانند هزینه های بیمارستانی و یا عمل های صورت گرفته به اندازه ای است که به نظر می رسد لازم است دادگاه در این خصوص تجدید نظر کند. در این موقعیت است که مسئله لایحه دفاعیه خسارت مازاد بر دیه مطرح می شود. این نکته مهمی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

تدوین لایحه دفاعیه خسارت مازاد بر دیه

آن چیزی که مشخص است دادگاه و قانون نظر چندان مساعدی در خصوص خسارت مازاد بر دیه ندارد. در واقع در دید اول به نظر می رسد که این درخواست و لایحه با مخالفت رو به رو شود. اما همانطور که گفته شد در برخی از نظریات مشورتی دیده شده است که امکان صدور حکمی مبنی بر پرداخت خسارت های مازاد بر دیه برای دادگاه ایجاد شده است.

در واقع همه چیز به لایحه ارائه شده و مدارک و مستندات آن بستگی دارد. در واقع اگر فرد مضروب با ارائه لایحه ای بتواند ثابت کند که خسارت هایی مانند هزینه های درمان، هزینه های رفت آمد ناشی از ضربات وارد شده به جسم، کاهش درآمد فرد به علت خسارت جسمانی وارد شده و … به اندازه ای است که دیه توان پاسخ گویی آن را ندارد این امکان ایجاد می شود که دادگاه نسبت به صدور دستوری برای جبران این دست از خسارت ها اقدام کند. اما همانطور که گفته شد این مسئله تنها به عنوان یک نظریه مشورتی مطرح است.

در کلام ساده تر دادگاه و قانون مکلف به صدور حکم برای جبران این دست از خسارت ها نیستند. بنابراین باید سعی شود تا جایی که امکان دارد لایحه دفاعیه خسارت مازاد بر دیه به درستی و با ظرافت خاصی تدوین شود تا دادگاه مجاب به صدور رای برای پرداخت این دست از خسارت ها شود. بر این اساس پیشنهاد ما این است که در این خصوص حتما از یک وکیل یا فردی مجرب و با تجربه کمک بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×