طلاق یک طرفه چقدر طول می کشد؟

طلاق یک طرفه چقدر طول می کشد؟ (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

طلاق یک طرفه چقدر طول می کشد؟

طلاق یک طرفه چقدر طول می کشد؟

طلاق یک طرفه چیست؟ طلاق یک طرفه به چه معنی است؟ مدت زمان طلاق یک طرفه چقدر است؟ چرا طلاق یک طرفه طولانی است؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص طلاق یک طرفه چیست؟ طلاق یک طرفه از طرف زن به چه معنی است؟ طلاق یک طرفه از طرف زوجه چقدر طول می کشد؟ مدت زمان اجرایی شدن طلاق یک طرفه از سمت زوج چقدر است؟ آیا می توان طلاق یک طرفه را کوتاه تر کرد؟ کمترین زمان برای طلاق یک طرفه چقدر است؟ دادگاه تصمیم گیری کننده در خصوص طلاق یک طرفه کجاست؟ مهمترین شرایط و نکات مربوط به طلاق یک طرفه چیست؟

طلاق یک طرفه یکی از انواع کلی طلاق در قانون حقوقی ایران محسوب می شود. به طور کلی طلاق یک طرفه بدین معنی است که یکی از طرفین بدون کسب رضایت از طرف دیگر اقدام به درخواست طلاق می کند. در این نوع از طلاق توافق و یا رضایتی میان طرفین وجود ندارد. از طرف دیگر با توجه به این که قانون حقوقی حق طلاق را برای مرد در نظر گرفته، به نظر می رسد که طلاق یک طرفه از طرف زوج باید ساده تر و کوتاهتر باشد. اما آیا در واقعیت چنین است؟

ما در این مقاله به دنبال این هستیم که بدانیم طلاق یک طرفه چه شرایطی دارد؟ مدت زمان مورد نیاز برای طلاق یک طرفه چقدر است و چگونه می توان این زمان را کاهش داد؟ مسلما استفاده از یک وکیل حقوقی مجرب در این حوزه می تواند بسیار کارساز باشد. اما با این وجود در ادامه به بررسی شرایط و مدت زمان طلاق یک طرفه از جنبه های مختلف خواهیم پرداخت. با ما در ادامه این مقاله همراه بمانید.

طلاق یک طرفه در قالب مفاهیم

طلاق یک طرفه را زمانی می توانیم به درستی مورد بررسی قرار دهیم که ابتدا با برخی از مهمترین مفاهیم مربوط به آن آشنا شویم. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که ما باید بدانیم که طلاق یک طرفه از چه چارچوب هایی پیروی می کند. شناخت این چارچوب ها می تواند باعث شود که ما بتوانیم پاسخ بسیاری از پرسش های مطرح شده را کشف کنیم.

ازدواج، طلاق و یک طرفه بودن طلاق از جمله مهمترین مفاهیمی است که در ادامه باید به صورت مجزا آن ها را مورد بررسی قرار دهیم. به طور کلی ازدواج از دید قانون نه یک پیوند یا رابطه ساده انسانی بلکه یک قرارداد محسوب می شود. در کلام ساده تر از دید قانونگذار ازدواج یا نکاح یک نوع قرارداد میان زوج و زوجه است. بر اساس این قرارداد طرفین تعهد هایی را نسبت به یکدیگر و زندگی مشترکشان قبول می کنند.

طلاق در قانون نیز به معنی انحلال یا فسخ قرارداد نکاح است. در واقع در صورتی که شرایطی ایجاد شود که قرارداد نکاح از بین رود و رابطه میان زن و شوهر منقطع شود، طلاق گفته می شود. بنابراین اگر بخواهیم طلاق یک طرفه را مورد بررسی قرار دهیم باید در خاطر داشته باشیم که ازدواج یک قرارداد است و طلاق اصطلاحی برای فسخ یا انحلال این قرارداد محسوب می شود.

همانطور که در انحلال یا فسخ هر قراردادی نیاز به قبول شرایط قانونی و رعایت چارچوب های خاصی است، در زمان انحلال قرارداد ازدواج نیز طرفین باید نکاتی را رعایت کنند و بدانند که قانون روند خاصی برای انحلال این قرارداد در نظر گرفته است. مهمترین این مسائل این است که قرارداد نکاح شرایط و تعهداتی را برای طرفین مشخص می کند. زمانی امکان انحلال وجود دارد که تعیین شود چه کسی به چه میزان از این تعهدات عمل کرده و چه کسی باید نسبت به این مسائل پاسخگو باشد. همه این ها در کنار یک دیگر روند طلاق را تشکیل می دهد. البته شرایط دیگری نیز در خصوص طلاق وجود دارد که در ادامه بیشتر به آن ها خواهیم پرداخت.  

مدت زمان مورد نیاز برای طلاق یک طرفه

طلاق یک طرفه بدین معنی است که یکی از طرفین قرارداد نکاح ( زوج یا زوجه ) بدون داشتن توافق با طرف مقابل و کسب رضایت از او اقدام به جدایی کند. با توجه به این که نکاح یک قرارداد خاص و تاثیرگذار در زندگی محسوب می شود، قانون شرایط نسبتا خاصی برای آن در نظر گرفته است.

در واقع زمانی که دادگاه به یک دعوی طلاق رسیدگی می کند بدین معنی است که این دادگاه باید ده ها مورد را بررسی و حل و فصل کند. به طور مثال قانون باید حقوق مالی زن از جمله مهریه را مشخص و نحوه پرداخت آن را بیان کند. در این خصوص زوج می تواند دست به اعتراض بزند و یا در این خصوص حکم دادگاه را قبول نداشته باشد. همچنین در خصوص حضانت فرزندان نیز دادگاه باید دست به تصمیم گیری بزند.

همه این موارد به خوبی نشان می دهد که اگر قرار باشد دادگاه تک تک این شرایط و موارد را مورد بررسی قرار دهد و در خصوص هر کدام از آن ها اقدام به صدور رای کند عملا می توان انتظار داشت که طلاق یک طرفه از سمت زوج تا چند ماه به طول بیانجامد. در مواردی نیز این روند به یک سال نیز رسیده است.

اما با توجه به این که زوجه حق ارائه دادخواست طلاق در هر شرایطی را ندارد، دادگاه مکلف است ابتدا شرایط بیان شده توسط زوجه را مورد بررسی قرار دهد و سپس وارد روند طلاق شود. همین مسئله باعث شده است طلاق یک طرفه از سمت زوجه طولانی تر شود.

از این رو معمولا طرفین دعوی به کمک یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان سعی می کنند با یک دیگر در خصوص موارد مختلف و تعهدات عنوان شده در قرارداد نکاح به توافق برسند. در این صورت دادگاه به توافق آن ها اتکا کرده و رای طلاق را صادر می کند. در این شرایط معمولا مدت زمان مورد نیاز نزدیک به یک ماه خواهد بود. این ها مهمترین نکاتی بود که باید در خصوص طلاق یک طرفه به آن ها توجه می کردید. در این خصوص شما می توانید از یک وکیل یا مشاور حقوقی مجرب و با تجربه کمک بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×