زنای غیر محصنه چیست؟

زنای غیر محصنه چیست؟ (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

زنای غیر محصنه چیست؟

زنای غیر محصنه چیست؟

زنای غیر محصنه به چه معنی است؟ زنای غیر محصنه چه شرایطی دارد؟ نحوه اثبات زنای غیر محصنه چگونه است؟ چرا زنای غیر محصنه جرم است؟ شرایط اثبات زنای غیر محصنه چیست؟ دادگاه تصمیم گیری کننده در خصوص زنای غیر محصنه کدام است؟ معنای زنای غیر محصنه چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص زنای غیر محصنه چیست؟ مجازات زنای غیر محصنه چیست؟ زنای غیر محصنه در کدام دادگاه مورد بررسی قرار می گیرد؟ ادله اثبات برای زنای غیر محصنه چیست؟ نظر قانون در خصوص زنای غیر محصنه چیست؟ آیا پرداخت کفاره در خصوص زنای غیر محصنه لازم است؟

زنای غیر محصنه یکی از انواع زنا در قانون مجازات اسلامی محسوب می شود که طرفین به مجازات حدی صد ضربه شلاق محکوم می شوند. همچنین نکته ای که وجود دارد زنای غیر محصنه به زنایی گفته می شود که شرط احصان برای طرفین وجود نداشته باشد. همچنین در نظر داشته باشید که مجازات زنای غیر محصنه حدی است. یعنی غیر قابل تغییر است. از طرف دیگر برخی از فقها معتقد به پرداخت کفاره در خصوص زنای غیر محصنه هستند. همه این ها مهمترین مواردی است که به صورت خلاصه در خصوص این جرم وجود دارد.

با این حال ما در ادامه می خواهیم بدانیم که زنای غیر محصنه به چه معنی است و قانون چه تعریفی در این خصوص ارائه داده است همچنین با مجازات این جرم آشنا خواهیم شد. در حالت کلی می خواهیم زنای غیر محصنه را از جهات مختلف مورد بررسی قرار دهیم و به چرایی های مختلفی در این خصوص پاسخ دهیم. همه این ها می تواند ما را در مسیر شناخت منطقی از کارکرد یک وکیل کیفری در این حوزه قرار دهد.

زنای غیر محصنه و تعاریف بنیادی

زنای غیر محصنه را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که با مفاهیم بنیادی این جرم آشنا شویم. مسلما اولین مفهوم بنیادی که در خصوص این جرم به آن برخورد می کنیم، مسئله زنا است. زنا در قانون بدین شکل تعریف شده است که اگر دو نفر بدون داشتن عقد نکاح و یا شرایط شبیه به آن اقدام به برقراری رابطه جنسی همراه با دخول کنند، مرتکب جرم و گناه زنا شده اند.

توجه داشته باشید که زنا یکی از بدترین گناهان از دید اسلام محسوب می شود و در قرآن از آن به عنوان یکی از گناهان کبیره یاد شده است. با توجه به این مسئله می توان گفت که مجازات زنا از نوع حدی است. مجازات حدی در برابر مجازات تعزیری است و به مجازاتی گفته می شود که توسط اسلام تعیین شده است. نکته بسیار بسیار مهمی که در خصوص مجازات حدی وجود دارد این است که به جز سقوط مجازات امکان دیگری در تغییر این مجازات وجود ندارد. یعنی در خصوص مجازات زنای غیر محصنه که صد ضربه شلاق حدی است، امکان افزودن یا کاستن یک ضربه شلاق توسط هیچ فرد و نهادی وجود ندارد.

اما تعریف مهم دیگری که در این بین وجود دارد، مسئله احصان است. در کلام ساده تر محصنه یا غیر محصنه بودن زنا به چه معنی است؟ احصان به حالتی گفته می شود که یکی از طرفین یا هر دوی ان ها متاهل بوده و توانایی برقراری رابطه جنسی از طریق قبل را با همسر خود داشته اند. بنابراین اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم احصان دو شرط اصلی دارد. اول این که فرد باید متاهل باشد و دوم این که باید ثابت شود همسر وی توانایی برقراری رابطه جنسی و برطرف کردن نیاز وی را داشته و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

در صورتی که هیچ کدام از طرفین این شرایط را نداشته باشند و در اصطلاح محصن و محصنه نباشند، زنای آن ها تحت عنوان زنای غیر محصنه در دادگاه کیفری مورد بررسی قرار می گیرد. این نکته بسیار مهمی است که باید در خصوص زنا به آن توجه داشت باشید.

بررسی مجازات زنای غیر محصنه

اما در خصوص زنای غیر محصنه همانطور که گفته شد، قانونگذار بر اساس قوانین اسلامی صد ضربه شلاق حدی در نظر گرفته است. مسئله ای که وجود دارد این است که این مجازات به چه شکل اجرایی می شود؟ در این خصوص شرایط مختلفی وجود دارد. بر اساس قانون و شرع مرد باید بدون لباس و تنها با پوششی در برابر عورت همچنین در حالت ایستاده شلاق زده شود. همچنین شلاق باید به صورت مساوی بین تمامی اندام بدن ( به جز مناطق حساس ) تقسیم شود. در خصوص زن همین شرایط با این تفاوت که زن لباس بر تن و به صورت نشسته مجازات می شود.

نکته مهم دیگری که در خصوص زنای غیر محصنه و مجازات آن وجود دارد این است که برخی از فقها معتقد هستند که در کنار مجازات شلاق باید طرفین نسبت به پرداخت کفاره اقدام کنند. با توجه به این که این مسئله فقهی بوده و بین فقها در این خصوص اختلاف نظر وجود دارد، قانونگذار این مسئله را وارد قانون نکرده است. در واقع طرفین بر اساس مرجع تقلید خود باید نسبت به پرداخت کفاره بر اساس میزان مشخص شده توسط وی اقدام کنند.

مسئله دیگری که باید بدانید این است که محصنه یا غیر محصنه بودن زنا برای هر کدام از طرفین به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می گیرد. یعنی محصنه یا غیر محصنه بودن زنا وابسته به وضعیت احصان طرفین ندارد. ممکن است در یک زنا یکی از طرفین شرایط احصان را داشته باشد و طرف دیگر این شرط را ندارد. در این صورت برای طرفی که شرایط احصان برای او اثبات می شود زنای محصنه و برای فردی که شرایط احصان را نداشته باشد زنای غیر محصنه در نظر گرفته می شود. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

نکته مهم دیگری که هر وکیل کیفری تهران یا شهرستان به آن آگاه است این است که کمترین میزان مجازات در خصوص زنای غیر محصنه در نظر گرفته شده است. در واقع سایر مجازات های حدی زنا عبارتند از اعدام، سنگسار و تبعید. بنابراین همانطور که می بینید زنای غیر محصنه در بین سایر مجازات ها مشمول سبک ترین مجازات ها شده است. این نکته ای است که در مسیر اثبات زنا و محصنه یا غیر محصنه بودن آن تاثیرگذار است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×