دفاع زوجه در دعوی الزام به تمکین

دفاع زوجه در دعوی الزام به تمکین (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

دفاع زوجه در دعوی الزام به تمکین

دفاع در دعوی الزام به تمکین

دعوی الزام به تمکین چیست؟ دعوی الزام به تمکین چه کارکردی دارد؟ مهم ترین نکات مربوط به دعوی الزام به تمکین چیست؟ چرا از دعوی الزام به تمکین استفاده می شود؟ آثار دعوی الزام به تمکین چیست؟ آیا در دعوی الزام به تمکین رای بر الزام به تمکین داده می شود؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص دعوی الزام به تمکین چیست؟ چرا از دعوی الزام به تمکین استفاده می شود؟ مهم ترین عناصر دعوی الزام به تمکین چیست؟ زوجه چگونه می تواند در دعوی الزام به تمکین از خود دفاع کند؟ در دعوی الزام به تمکین چه شرایطی وجود دارد؟

دعوی الزام به تمکین یکی از انواع دعاوی حقوقی محسوب می شود که می تواند در میان دعاوی طلاق مورد استفاده قرار بگیرد. بر اساس قانون در این نوع دعوی زوج از قانون خواستار تمکین زوجه می شود و زوجه می تواند در خصوص این دعوی از خود دفاع کند. در کلام ساده تر در صورتی که ثابت کند که عدم تمکین وی دارای دلایل منطقی و قانونی است می تواند با در اختیار داشتن تمامی حقوق نسبت به عدم تمکین ادامه دهد. بنابراین دفاع زوجه در دعوی الزام به تمکین این اهمیت را دارد که می تواند حقوقی مانند نفقه را برای زوجه حفظ کند.

ما در این مقاله می خواهیم بدانیم که دعوی الزام به تمکین چه شرایطی دارد و زوجه بر اساس چه مواردی می تواند از خود در این دعاوی دفاع کند. مسئله ای که وجود دارد این است که دعوی الزام به تمکین عموما از سمت زوج ایجاد می شود. بنابراین اولا این زوج است که باید مسئله عدم تمکین را اثبات کند و زوجه می تواند بر اساس دلایل گفته شده مانع از اثبات عدم تمکین شود. از این رو به نظر می رسد شناخت مفهوم تمکین و شرایط اثبات عدم تمکین می تواند در درک نحوه دفاع در دعوی الزام به تمکین کارساز باشد. در ادامه با ما همراه باشید.

دعوی الزام به تمکین و مفاهیم آن

دعوی الزام به تمکین را زمانی می توانیم متوجه شویم و به درستی در آن دفاع کنیم که شرایط تمکین و مفاهیم مربوط به آن را بشناسیم. در واقع ما باید بدانیم که دعوی الزام به تمکین بر اساس چه مفاهیم تشکیل شده است. مسلما مهم ترین و اصلی ترین مفهوم در اینجا عنصر تمکین است.

هر وکیل حقوقی به خوبی می داند که تمکین در قانون حقی است بر گردن زوجه که باید نسبت به زوج ادا کند. در کلام ساده تر تمکین به معنی پیروی از زوج و قبول رهبریت او. نکته ای که وجود دارد این است که تمکین در قانون ایران به دو دسته عام و خاص تقسیم می شود. تمکین عام به حالتی گفته می شود که زوجه باید از اموراتی مانند تعیین محل زندگی و رهبریت عمومی زندگی از زوج تبعیت کند. یعنی در محلی که زوج تعیین کرده زندگی کرده و زوج را به عنوان رهبر خانواده قبول نماید. تمکین خاص نیز به معنی تبعیت زوجه از زوج در امورات روابط زناشویی است. البته این تمکین زمانی وجود دارد که مانع پزشکی یا شرعی در خصوص برقراری رابطه جنسی وجود نداشته باشد.

حال اگر زوجه به هر دلیل هر کدام از این تمکین ها را انجام ندهد این حق برای زوج ایجاد می شود که بتواند نسبت به ایجاد دعوی الزام به تمکین اقدام کند. در صورت اثبات غیرقانونی بودن عدم تمکین، دادگاه حکم به الزام به تمکین می کند. در صورتی که زوجه از این حکم تبعیت نکند به دستور دادگاه زوج از پرداخت نفقه معاف می شود. بنابراین نکته ای که وجود دارد این است که در صورتی که زوج بخواهد نفقه را پرداخت نکند و یا نسبت به ازدواج دوم اقدام کند در اولین گام باید نسبت به ایجاد دعوی الزام به تمکین اقدام کند. بر اساس دستور این دعوی و ثابت شدن عدم تمکین زوجه این امکان برای زوج ایجاد می شود که بتواند نسبت به عدم پرداخت نفقه یا اجازه قانونی برای ازدواج مجدد را کسب کند. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

دفاع در دعوی الزام به تمکین

حال سوال مهمی که وجود دارد این است که زوجه چگونه می تواند دعوی الزام به تمکین از خود دفاع کند؟ مسئله ای که هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند این است که دعوی الزام به تمکین بدین معنی نیست که زوجه توسط ابزارهای قانونی مجبور به تمکین شود. یعنی هیچ ابزاری مانند جلب قانونی و … وجود ندارد که نسبت به اجرای تمکین اقدام کند.

تنها ابزاری که در اختیار قانون و زوج قرار دارد عدم پرداخت نفقه و اجازه به ازدواج مجدد است که می تواند باعث بازگشت به تمکین شود. اما در شرایطی زوجه می تواند با در دست داشتن دلایل منطقی از تمکین خودداری کند. در چنین شرایطی عملا دعوی الزام به تمکین رد می شود و زوج مکلف به پرداخت نفقه خواهد بود. به طور مثال اگر عدم تمکین بر اساس استفاده زوجه از حق حبس خود باشد، بدین ترتیب مادامی که زوجه مهریه خود را دریافت نکرده باشد می تواند نسبت به عدم تمکین اقدام کند.

حالت دیگری که وجود دارد این است که مشخص شود تمکین زوجه می تواند به ضرر او تمام شود. به طور مثال محل زندگی تعیین شده مناسب نیست و احتمال خطر جانی برای زوجه وجود دارد و یا این که رابطه خواسته شده خارج از عرف و شرع بوده و می تواند آسیب زننده باشد. از این رو در چنین مواردی عدم تمکین زوجه قابل درک و قانونی خواهد بود. در این مواقع قانون از زوجه حمایت کرده و مانع از اثبات عدم تمکین می شود. البته برای این مسئله باید دلایل و مدارک لازم از جمله اسناد، شهادت ها و مدارک مختلف به دادگاه ارائه شود و دادگاه قانع شود که عدم تمکین زوجه به نفع او بوده و زوج نمی تواند نسبت به اقامه دعوی الزام به تمکین اقدام کند. این ها مهمترین موارد و نکاتی است که در این خصوص وجود دارد. اگر نیاز به راهنمایی بیشتری دارید می توانید از یک وکیل یا مشاور با تجربه کمک بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×