دستور فروش ملک مشاع

دستور فروش ملک مشاع (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

دستور فروش ملک مشاع

دستور فروش ملک مشاع

فروش ملک مشاع چیست؟ فروش ملک مشاع چگونه امکان دارد؟ آیا برای فروش ملک مشاع نیاز به دستور دادگاه است؟ دستور فروش ملک مشاع به چه معنی است؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص فروش ملک مشاع چیست؟ کدام دادگاه فروش ملک مشاع را مورد بررسی قرار می دهد؟ کدام دادگاه دستور فروش ملک مشاع را صادر می کند؟ مراحل صدور دستور فروش ملک مشاع چیست؟ دستور فروش ملک مشاع به دادخواست چه کسی صادر می شود؟ فروش ملک مشاع بدون در نظر گرفتن سایر مالکان چه عواقبی دارد؟ مهم ترین نکاتی که در خصوص فروش ملک مشاع وجود دارد چیست؟ برای صدور دستور فروش ملک مشاع چه شرایط و مدارکی لازم است؟

فروش ملک مشاع از جمله دستوراتی است که دادگاه حقوقی در خصوص اموال مشاع صادر می کند. اموالی را مشاع می نامیم که امکان تقسیم و صدور مالکیت جداگانه برای آن وجود ندارد. در کلام ساده تر زمانی که چند نفر در خصوص یک مال به عنوان مالک شناخته شوند و آن مال غیر قابل تقسیم باشد، به آن، مال مشاع گفته می شود. با توجه به این که مالکیت این اموال در اختیار یک فرد نبوده و همواره ممکن است اختلاف نظر میان مالکان ایجاد شود، این احتمال از دید قانون ایجاد شده است که ممکن است یک یا چند مالک به دنبال فروش ملک باشند، این در حالی است که یک یا چند مالک دیگر نسبت به این فروش رضایت نداشته باشند. دادگاه با استفاده از دستور فروش ملک مشاع سعی می کند این مسئله را حل کند.

در واقع ما در این مقاله به دنبال این هستیم که که بدانیم شرایط صدور دستور برای فروش ملک مشاع چیست؟ همچنین مهم است بدانیم که چه کسانی قادر به ارائه دادخواست برای صدور این دستور هستند؟ همچنین آیا کسب رضایت سایر مالکان برای صدور این دستور ضرورت دارد؟ این ها از جمله مهمترین شرایط و نکاتی است که در ادامه این مقاله قرار است با یک دیگر مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه بمانید.

فروش ملک مشاع بر اساس مفاهیم

فروش ملک مشاع و دستور مبنی بر آن را زمانی می توانیم مورد بررسی قرار دهیم که مفاهیم اولیه و مهم مربوط به آن را بشناسیم. همانطور که هر وکیل حقوقی می داند و ما نیز در بالا عنوان کردیم دو نوع مالکیت وجود دارد. این دو نوع عبارتند از مالکیت فردی و مالکیت به صورت مشاع.

در حالت مالکیت فردی، مال در اختیار یک فرد قرار دارد، بنابراین هر نوع دخل و تصرف لازم در خصوص ملک یا مال توسط آن فرد تعیین می شود. اما زمانی که مالکیت به صورت شراکتی ایجاد می شود، عملا تمامی مالکان بنابر میزان سهمی که در اختیار دارند می توانند در خصوص مال مورد نظر دخل و تصرف داشته باشند. همچنین بر اساس قانون در خصوص این دست از اموال امکان دخل و تصرف مالکان بدون رضایت حتی یک مالک (حتی اگر خرد ترین مالک باشد) وجود ندارد. بنابراین رضایت تمامی مالکان فارغ از میزان سهمی که در اختیار دارند از جمله ملزومات و مفاهیمی است که در خصوص مالکیت به صورت مشاع  باید به آن توجه داشته باشیم.

در خصوص اموال نیز می توان دو گروه مهم قابل افراز و مشاع را در نظر داشته باشیم. اموال قابل افراز به اموالی گفته می شود که امکان تقسیم آن به قطعات کوچکتر و صدور سند مالکیت برای تمامی آن قطعات وجود داشته باشد. به طور مثال می توان یک زمین را به قطعات مختلفی تقسیم کرد و بر اساس قانون برای تمامی آن قطعات به صورت مجزا سند شش دانگ دریافت نمود. چند واحد آپارتمانی اگر به صورت یک مالکیت مستقل شناخته شده باشند نیز امکان این وجود دارد که تک تک واحد ها به عنوان یک مالکیت شناخته شده و افراز شوند.

اما برخی دیگر از اموال مانند یک واحد ملک غیر قابل افراز هستند. در واقع شما نمی توانید یک خانه را به بخش های مختلف تقسیم کنید و برای هر کدام از آن ها سند مالکیت جداگانه دریافت کنید. تصور این که بخواهیم آشپزخانه و دستشویی را در مالکیت جداگانه از اتاق ها تلقی کنیم خنده دار خواهد بود.

دستور فروش ملک مشاع (1)
دستور فروش ملک مشاع (1)

شرایط صدور دستور فروش ملک مشاع

همانطور که گفتیم ملک مشاع به ملکی گفته می شود که مالکیت آن در اختیار چند فرد به صورت شراکتی بوده و این ملک غیر قابل افراز است.

نکته ای که هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان در خصوص این اموال می داند این است که هر نوع دخل و تصرف هر مالک بدون اجازه سایر مالکان فارغ از میزان سهمی که در اختیار دارند، غیر قانونی بوده و می تواند تحت عنوان جرایمی مانند خیانت در امانت یا فروش مال غیر در دادگاه کیفری مطرح شود. در واقع در خصوص مال مشاع این اصل وجود دارد که تمامی شرکا در تمامی ذرات آن مال شریک هستند. بنابراین یک مالک به صرف بیشتر بودن سهم حق دخل و تصرف را نخواهد داشت.

حال اگر به هر دلیل در خصوص دخل و تصرف در ملک یا فروش آن مال مشاع اختلاف نظری ایجاد شود، دادگاه حقوقی بنابر درخواست یکی از شرکا یا مالکان نسبت به صدور دستور فروش ملک اقدام می کند. در کلام ساده تر برای صدور دستور فروش ملک مشاع ارائه دادخواست توسط تنها یک مالک کفایت می کند. مالک برای اینکار تنها کافی است مالکیت خود را اثبات کند و همچنین بر اساس نظر کارشناس مربوطه ثابت کند که مال مورد نظر غیر قابل افراز است.

در این حالت دادگاه دستور فروش را برای این ملک صادر می کند. بدین ترتیب مال وارد مرحله مزایده شده و به فروش گذاشته می شود. بعد از فروش هر کدام از مالکان به اندازه سهمی که از ملک داشته اند، صاحب سرمایه حاصل از فروش آن ملک خواهد بود. این مسئله در خصوص تمامی اموال مشاع از جمله ملکی که به شکل وراثت در اختیار چند وارث قرار گرفته باشد نیز صدق می کند. بنابراین به صورت خلاصه شکایت تنها یک مالک و ارائه مدارک لازم تنها کاری است که برای صدور دستور فروش ملک مشاع لازم است انجام شود. این تمام نکاتی بود که در این خصوص باید می دانستید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×