قرار ملاقات با زندانی

قرار ملاقات با زندانی (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

قرار ملاقات با زندانی

طبق قانون زندانیان متهم و محکوم حق قرار ملاقات با نزدیکان و خانواده خود را خواهند داشت مگر اینکه به حکم قانون و قاضی این زندانی ممنوع الملاقات باشد. قرار ملاقات با زندانی به شیوه حضوری یا ارتباط با وی به وسیله مکاتبه و تلفن های عمومی زندان امکان پذیر خواهد بود. مگر اینکه زندانی ممنوع الملاقات باشد که ملاقات حضوری و مکاتبه با وی تا پایان مدت زمان ممنوعیت ممنوع خواهد بود. ممنوع الملاقاتی زندانی ممکن است به خاطر رفتار بد زندانی در زندان و ایجاد آشوب در محیط زندان باشد و یا گاهی این ممنوعیت به خاطر حسن جریان دادگاهی و محاکمه زندانی است و چنانچه مشخص شود که ملاقات افرادی در جریان محاکمه خللی وارد می کند قاضی دستور به حکم ممنوع الملاقات متهم را صادر خواهد کرد. معمولا این ممنوعیت دارای مدت زمان مشخصی است که پس از پایان یافتن این مدت زندانی حق ملاقات خواهد داشت. اما چه کسانی حق قرار ملاقات با زندانی را خواهند داشت؟ در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

 چه کسانی اجازه قرار ملاقات با زندانی را دارند؟

طبق قانون ایران افرادی اجازه قرار ملاقات با زندانی را خواهند داشت که افراد درجه یک خانواده باشند و با وی نسبت نزدیک و نسبی داشته باشد همچون؛ پدر، مادر، فرزندان، همسر، خواهر و برادر است و اقوام سببی همچون پدر و مادر همسر حق ملاقات با زندانی را خواهند داشت. چنانچه افرادی غیر از افراد مذکور خواهان ملاقات با زندانی باشند چون دوستان و نزدیکان و یا اقوام سببی آن می توانند تقاضای خود را به صورت کتبی به قاضی ناظر در زندان و یا رئیس زندان ارائه بدهند و در صورت قبول از طرف افراد ذی صلاح اجازه قرار ملاقات برای آنها با زندانی صادر خواهد شد پارک اجازه داده نشود حق ملاقات نیز امکان پذیر نخواهد بود. برای اجازه قرار ملاقات می توان از وکیل دادگستری یا وکیل شخصی زندانی کمک گرفت تا مراحل اخذ قرار ملاقات با زندانی را طلب نماید.

زندانیان در حالت عادی حق دارند که هفته ای یک بار و در روز مشخصی با خانواده و یا دوستان و یا وکیل خود قرار ملاقات حضوری  داشته باشد و مدت زمان این ملاقات نباید کمتر از بیست دقیقه باشد. این قانون برای تمامی زندانیان بدون ممنوعیت ملاقات وجود دارد.

حتی در شرایط خاصی مقامات عالی زندان یا رئیس زندان می تواند اجازه قرار ملاقات با زندانی را به صورت حضوری خارج از وقت و روز مشخص شده و خارج از وقت اداری را برای زندانی در نظر بگیرد. البته این مهم با توجه به شرایط خاص زندانی و یا با توجه به حسن رفتار زندانی در محیط زندان است.

همچنین ملاقات با زندانی در صورت بستری شدن در بیمارستان با وجود مامورین و تنظیم شرایط خاص ملاقات امکان پذیر خواهد بود. این مهم به دستور مقامات ذیصلاح زندان قابل اجرا خواهد بود.

خانواده و اطرافیان زندانی اجازه آوردن خوراکی های مجاز و البسه، پول یا هر وسیله ای که از نظر قوانین زندان مجاز است را خواهند داشت و اشیا رد و بدل شده بایستی با تفتیش مامورین زندان باشد و بدیهی است که رد و بدل کردن برخی از وسایل ممنوع خواهد بود. اما منظور از قرار ملاقات با زندانی به شیوه خصوصی چیست؟

قرار ملاقات با زندانی به صورت حضوری و خصوصی

در قانون زندان های کشور امکان قرار ملاقات با زندانی به دو شیوه حضوری و خصوصی وجود دارد و برگزار به این دو شیوه برگزار می شود. قرار ملاقات با زندانی در راهرو های مخصوص ملاقات و در ساعات مشخصی که قانون زندان تعیین می کند و زندانیان با خانواده و دوستان یا وکیل خود ملاقات می کنند که به آن ملاقات حضوری میگویند که یا به شیوه تلفنی و پشت شیشه است و یا به شیوه حضوری در کنار هم در سالن های عمومی و با حضور مامورین زندان صورت می گیرد. اما چنانچه زندانی حسن رفتار داشته باشد از سوی مقامات زندان به وی اجازه قرار ملاقات حضوری به شیوه خصوصی داده می شود. منظور از ملاقات خصوصی نبود مامور در کنار زندان و ملاقات کنندگان است. شخص زندانی با پدر و مادر و یا همسر و فرزندان خود اجازه قرار ملاقات حضوری و خصوصی بدون حضور مامورین قانون خواهند داشت. در برخی از شرایط به صلاح دید مراجع و رئیس زندان به شخص اجازه قرار ملاقات خصوصی را به همسر و فرزندان زندانی خواهد داد.

در این مطلب قرار ملاقات با خانواده و نزدیکان زندانی مورد بررسی قرار گرفت و اما قرار ملاقات زندانی با وکیل خود چگونه است و چه اقداماتی برای ملاقات لازم است تا انجام شود. با ادامه این مطلب همراه ما بمانید.

قرار ملاقات با زندانی توسط وکیل خود چگونه است؟

قانون قرار ملاقات با زندانی توسط وکیل دادگستری را در هر زمان و شرایطی که لازم است را ضروری می داند. وکیل نیز در هر شرایطی که لازم بداند برای دفاع از حقوق موکل خود می تواند به زندان مراجعه نماید. اما قبل از مراجعه بایستی شرایط ورود خود را به زندان مهیا کند از این رو قبل از  ورود به زندان از مراجع مربوطه مجوز رسمی قرار ملاقات با زندانی را اخذ می نماید و این مهم با نشان دادن وکالت نامه او و موکلش امکان پذیر است و در صورت ورود به زندان باید مجوز رسمی و وکالت نامه خود را به مامورین مربوطه تحویل دهد تا اجازه ملاقات حضوری با موکل زندانی خود  را داشته باشد. حتی وکیل دادگستری می تواند تقاضای ملاقات حضوری خارج از اتاق عمومی دهد و چنانچه زندانی از سوی مقامات قضایی ممنوع الملاقات باشد می تواند وکیل با درخواست به مقام قضایی می تواند مجوز قرار ملاقات را دریافت نماید. چون وکیل حق قانونی هر متهم و محکومی است که برای دفاع از خود به کمک وکیل احتیاج پیدا خواهد کرد. پس در این صورت ملاقات با وکیل از نظر قانونی ممنوعیت زیادی نخواهد داشت.

چنانچه زندانبان یا رئیس زندان یا هر ماموری در زندان به وکیل دادگستری و وکیل زندانی  اجازه ورود به زندان را ندهد طبق قانون وکیل حق دادخواهی را داشته با وکالت نامه خود از طرف موکل خود حق اقدام به شکایت علیه مامورین زندان  را خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×