شکایت از چک برگشتی

شکایت از چک برگشتی (4)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

شکایت از چک برگشتی

مراحل شکایت از چک برگشتی

مراحل شکایت از چک برگشتی به چه مواردی تقسیم می شوند؟ مراحل شکایت از چک برگشتی را از کجا شروع کنیم؟ مراحل شکایت از چک برگشتی در چه جهاتی کارایی دارد؟ آیا همه افراد در مورد مراحل شکایت از چک برگشتی چیزی می دانند؟ شما در مورد مراحل شکایت از چک برگشتی به صورت قانونی تا چه میزان اطلاع دارید؟ امروزه مراحل شکایت از چک برگشتی در جریان پرونده های مختلف را چگونه باید شناسایی کنیم؟

مراحل شکایت از چک برگشتی به موارد مختلفی تقسیم می شود و هر یک از این موارد دارای نکات خاصی است که باید از آنها اطلاع داشته باشید تا بتوانید عملکرد نسبتا خوبی را از خود نشان دهید. بسیاری از فردی که حقوق آنها در جریان پرونده های مربوط به چک برگشتی تضییع می گردد معمولا اطلاعات دقیقی در مورد آن ندارند و نمیتوانند یک مرجع مورد اطمینان برای آشنایی با نکات قانونی پیدا کنند. یک وکیل متخصص می تواند اطلاعات لازم دارد این حوزه به عموم مردم ارائه دهد. اگر شما جز آن دسته از افرادی هستید که با خود فکر می کنید به راهنمایی در مورد مراحل شکایت از چک برگشتی احتیاج دارید و میخواهید در مورد تمامی جزئیات قانونی آن اطلاع پیدا کنید به شما توصیه میکنیم در ادامه این متن با ما همراه باشید تا تمامی این موارد را به صورت کاملا ملموس و حقوقی به شما توضیح دهیم.

مراحل شکایت از چک برگشتی چیست؟

شکایت از چک برگشتی از سه طریق حقوقی، کیفری و ثبتی امکان پذیر است. در واقع شما می توانید از سه طریق نسبت به وصول مبلغ ک اقدام کنید. مسئله ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اساسا عنوان ” شکایت ” تنها در امور کیفری بیان می شود. اما ما در ادامه به مراحل رسیدگی و شکایت از چک برگشتی در هر کدام از این حالت ها می پردازیم.

در بین مسیرهای گفته شده برای شکایت از چک برگشتی، مسیر ثبتی سریع ترین و ساده ترین مسیر محسوب می شود. در واقع شما در گام اول باید به بانک مراجعه کنید و در صورت عدم وصول چک، چک را برگشت بزنید و گواهی مربوطه را از بانک دریافت کنید. با داشتن این مدارک شما می توانید نسبت به شکایت از چک برگشتی اقدام کنید. شما با در دست داشتن این مدارک به اداره ثبت مراجعه می کنید. نکته ای که وجود دارد این است شما با مراجعه به اداره ثبت روند سریع تری را تجربه می کنید. در واقع شما درگیر دادرسی یا بررسی پرونده نمی شوید. اگر مدارک شما کامل باشد و هیچ اشکالی در این خصوص وجود نداشته باشد این اداره به سرعت دستور اجراییه را صادر می کند. به واسط این دستور صاحب چک به مدت ده روز فرصت دارد تا نسبت به پرداخت چک شما اقدام کند. در غیر این صورت اداره ثبت مکلف است به اندازه مبلغ چک اموال بدهکار را توقیف کند. علت این که اداره ثبت بدون نیاز به هیچ شرایط قانونی و بدون هیچ مراحلی اقدام به صدور اجراییه می کند این است که اساسا چک یک سند رسمی و قابل اتکا محسوب می شود.

در خصوص شکایت از چک برگشتی دو نکته بسیار مهم وجود دارد. نکته اول این است که تا پایان مدت ده روزه الزامی به پرداخت مبلغ اجراییه وجود ندارد. در واقع اگر طی این ده روز بین طرفین مصالحه ای اتفاق بیفتد اداره ثبت هزینه ای دریافت نمی کند. اما بعد از این مدت برای توقیف اموال فرد خواهان باید 5 درصد از مبلغ چک را به اداره ثبت پرداخت کند. نکته دوم این است که امکان پیگیری کیفری در این مسیر وجود ندارد. یعنی در صورتی که اموال فرد کمتر از میزان چک باشد شما نمی توانید نسبت به بازداشت فرد اقدام کنید.

شکایت از چک برگشتی (1)
شکایت از چک برگشتی (1)

شکایت از چک برگشتی از مسیر کیفری

شکایت از چک برگشتی در واقع بر اساس قانون همان شکایت کیفری محسوب می شود. شما بر اساس قوانین کیفری می توانید طی مدت زمان خاص ( 6 ماه بعد از گرفتن گواهی چک برگشتی ) نسبت به شکایت کیفری از طریق دادسرا اقدام کنید. بنابراین شما با در دست داشتن گواهی و کپی اصل چک و ارائه یک دادخواست به دادسرا می توانید نسبت به وصول چک و همچنین مجازات صادر کننده چک اقدام کنید.

مجازات چک برگشتی بر اساس میزان چک تعیین می شود. اگر میزان چک کمتر از یک میلیون تومان باشد فرد به حداکثر 6 ماه حبس محکوم خواهد شد. اگر میزان چک بین یک تا 5 میلیون تومان باشد فرد به 6 تا 12 ماه حبس محکوم می شود. اگر میزان چک  بیش از 5 میلیون تومان باشد فرد به یک تا دو سال حبس محسوب می شود. همچنین فرد از داشتن دست چک به مدت دو سال منع می شود.

نکته ای که باید توجه داشته باشید این است که مدت زمان دادرسی می تواند زمان بر باشد. در واقع شما باید روند عادی و تشریفات قانونی را در این مسیر طی کنید. همچنین باید توجه داشته باشید که در برخی از موارد امکان شکایت کیفری در خصوص چک برگشتی وجود ندارد. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که اساسا برای شروع دادرسی باید هزینه های مربوط به آن را تمام و کمال پرداخت کنید.

شکایت از چک برگشتی (3)
شکایت از چک برگشتی (3)

شکایت از چک برگشتی از مسیر حقوقی

شکایت از چک برگشتی از مسیر حقوقی نیز امکان پذیر است. شما در مسیر حقوقی تنها به دنبال وصول چک و احقاق حقوق خودتان هستید. از این رو شما با ارائه دادخواست و مدارکی مانند کپی چک و گواهی بانک نسبت به وصول چک اقدام کنید. توجه داشته باشید که در این مسیر امکان شکایت از چک برگشتی وجود ندارد و شما نمی توانید نسبت به محکومیت فرد اقدام کنید.

نکته ای که باید در این خصوص به آن توجه داشته باشید این است که اساسا در خصوص برخی از امور چک برگشتی شما تنها می توانید از مسیر حقوقی عمل کنید. به طور مثال اگر وصول چک مقید به امری خاص باشد شما امکان پیگیری کیفری آن را نخواهید داشت. همچنین اگر این چک بابت ضمانت صادر شده باشد تنها در دادگاه کیفری قابل پیگرد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×