مطالبه ثمن به نرخ روز

مطالبه ثمن به نرخ روز (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

مطالبه ثمن به نرخ روز

رای وحدت رویه مطالبه ثمن به نرخ روز     

مطالبه ثمن به نرخ روز چیست؟ شرایط مطالبه ثمن به نرخ روز چیست؟ چرا امکان مطالبه ثمن به نرخ روز وجود دارد؟ رای وحدت رویه در خصوص مطالبه ثمن به نرخ روز چیست؟ مهمترین نکات مربوط به مطالبه ثمن به نرخ روز چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص مطالبه ثمن به نرخ روز چیست؟ شرایط مطالبه ثمن به نرخ روز چیست؟ آیا امکان مطالبه ثمن به نرخ روز وجود دارد؟ نظر قانون در خصوص مطالبه ثمن به نرخ روز چیست؟ نظر رای وحدت رویه در خصوص مطالبه ثمن به نرخ روز چیست؟

مطالبه ثمن به نرخ روز در خصوص بازگشت ثمن معامله ای که باطل شده از جمله شرایطی است که امکان آن در قانون پیش بینی شده است. بر اساس قانون در صورتی که معامله یا قرارداد مبایعه نامه ای باطل یا منحل شود فروشنده در صورت دریافت ثمن باید آن را خریدار بازگرداند. حال اگر فاصله زمانی میان دریافت و مطالبه ثمن وجود داشته باشد که باعث کاهش ارزش ثمن شده باشد، امکان مطالبه ثمن به نرخ روز وجود دارد. با توجه به این که قانون گذار در این خصوص سکوت کرده دادگاه حقوقی به رای وحدت رویه در این خصوص رجوع می کند.

ما در این مقاله به دنبال شناخت رای وحدت رویه در خصوص مطالبه ثمن به نرخ روز هستیم. در واقع ما می خواهیم بدانیم که این رای چیست و چگونه اجرایی می شود؟ سوال مهمی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت این است که آیا رای وحدت رویه مطالبه ثمن به نرخ روز قابلیت اجرا دارد؟ یعنی تمامی دادگاه های حقوقی باید بر اساس این رای پیش بروند؟ در ضمن نحوه محاسبه نرخ ثمن به قیمت روز چگونه است؟ این ها همه مواردی است که در این مقاله به آن ها خواهیم پرداخت. با ما در ادامه همراه باشید.

مطالبه ثمن به نرخ روز بر اساس مفاهیم

مطالبه ثمن به نرخ روز را زمانی می توانیم به درستی مورد بررسی قرار دهیم که مفاهیم مربوط به آن را به خوبی بدانیم. مطالبه ثمن به دو بخش مطالبه از سمت فروشنده و مطالبه از سمت خریدار تقسیم می شود. در صورتی که مبایعه نامه ای تدوین شده باشد، خریدار موظف است بر اساس شرایط قرارداد نسبت به پرداخت ثمن اقدام کند. در صورت عدم پرداخت ثمن معامله فروشنده این حق را دارد که نسبت به مطالبه ثمن اقدام نماید.

با توجه به توافقی که میان خریدار و فروشنده در خصوص ثمن معامله ایجاد می شود، عملا مطالبه ثمن به نرخ روز توسط فروشنده معنای خاصی ندارد. چرا که فروشنده و خریدار بر اساس شرایط موجود این توافق را انجام داده اند. در صورت عدم پرداخت ثمن حق فسخ برای فروشنده ایجاد شده و وی می تواند برای دریافت خسارت تعیین شده در قرارداد اقدام نماید.

اما در حالت دوم اگر مبایعه نامه بعد از مدت زمانی باطل و یا منحل شود، قانون دستور داده است که مال به فروشنده و ثمن به خریدار بازگردد. به طور مثال فردی اقدام به خرید خانه ای می کند. بر اساس مبایعه نامه قیمت خانه یک میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. حال بعد از گذشت یک سال بر اساس شرایط مختلف امکان فسخ یا انحلال قرارداد ایجاد شده است. بر اساس این مسئله خانه باید به فروشنده و ثمن به خریدار بازگردد.

اما نکته ای که وجود دارد این است که ممکن است طی این یک سال ارزش خانه چند برابر شده و ثمن مورد معامله از نظر اقتصادی دچار کاهش ارزش شده باشد. این کاهش ارزش به اندازه ای است که حتی خسارت تعیین شده در قرارداد نیز نمی تواند مانع از آن شود. بنابراین خریدار می تواند با اقامه دعوی مطالبه ثمن به نرخ روز نسبت به دریافت ثمن بر اساس موقعیت اقتصادی جدید اقدام کند. با توجه به این که در قانون صراحتی در این خصوص وجود ندارد. وکیل حقوقی می داند که دادگاه حقوقی بر اساس رای وحدت رویه شماره 733 مصوب سال 1393 اقدام خواهد کرد.

نظر رای وحدت رویه مطالبه ثمن به نرخ روز

پیش از ان که بخواهیم به رای وحدت رویه مطالبه ثمن به نرخ روز بپردازیم بهتر است به این سوال پاسخ دهیم که رای وحدت رویه در نظام قضایی ایران چیست؟ هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند که رای وحدت رویه در نظام قضایی ایران ارزشی برابر با قانون دارد. این رای زمانی صادر می شود که قانونگذار در خصوص برخی موارد سکوت کرده و نیاز به ایجاد یک رویه مشخص است. از این رو عملا می توان گفت که عمل به رای وحدت رویه درست مانند عمل به قانون اجباری است.

حال نوبت این است که بدانیم نظر قانون یا رای وحدت رویه در خصوص مطالبه ثمن به نرخ روز چیست. همانطور که گفتیم در رای وحدت رویه شماره  733 به این مسئله پرداخته شده است. در این رای اعلام شده است  در صورتی که معامله باطل شود و این ابطال در زمانی صورت گرفته که ارزش ثمن دچار کاهش شده باشد، دادگاه می تواند متناسب با شرایط اقتصادی ثمن جدیدی را برای معامله در نظر گرفته و دستور بازگشت آن را صادر کند.

در کلام ساده تر بر اساس این رای امکان مطالبه ثمن به نرخ روز برای خریدار وجود دارد. بنابراین خریدار می تواند با در اختیار داشتن مدارک لازم نسبت به اقامه دعوی به طرفیت فروشنده برای مطالبه ثمن به نرخ روز اقدام نماید. نکته ای که وجود دارد این است که دادگاه به کمک کارشناسانی که در اختیار دارد می تواند نسبت به تعیین میزان نرخ اقدام نماید. از این رو باید در نظر داشته باشید که استفاده از مدارک و بیان درست شرایط می تواند در صدور دستور و تعیین نرخ جدید ثمن بسیار موثر باشد.

از این رو پیشنهاد ما این است که شما در این مسیر حتما از یک وکیل یا مشاور حقوقی مجرب استفاده کنید. در واقع مسیر های قانونی و حقوقی پیچیدگی های خاص خودش را دارد. به خصوص در شرایطی که قانون سکوت کرده و یا از مفاهیم مبهم استفاده کرده نحوه اقامه دعوی و بیان مدارک و شواهد اهمیت بسیار زیادی پیدا می کند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×