مشاوره حقوقی کلاهبرداری

مشاوره حقوقی کلاهبرداری (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

مشاوره حقوقی کلاهبرداری

مشاوره حقوقی کلاهبرداری

کلاهبرداری چیست؟ انواع کلاهبرداری کدام است؟ شرایط اثبات کلاهبرداری چیست؟ آیا کلاهبرداری جرم است؟ شرایط کلاهبرداری چیست؟ مجازات جرم کلاهبرداری چیست؟ چرا کلاهبرداری جرم است؟ تعریف کلاهبرداری چیست؟ مدارک لازم جهت اثبات کلاهبرداری چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص کلاهبرداری چیست؟ آیا امکان تخفیف در کلاهبرداری وجود دارد؟ آیا کلاهبرداری جزو جرایم قابل گذشت است؟ کلاهبرداری مشدد چیست؟ کلاهبرداری ساده چیست؟ تفاوت کلاهبرداری ساده و مشدد چیست؟ چگونه می توان مانع از کلاهبرداری شد؟ شرایط یک مشاوره کلاهبرداری چیست؟ کارکرد یک مشاوره حقوقی در خصوص کلاهبرداری چیست؟ چرا داشتن مشاور یا وکیل در خصوص کلاهبرداری اهمیت دارد؟

کلاهبرداری از جمله جرایمی است که از دیرباز تا به امروز در تمامی جوامع وجود داشته و دارد. اگر بخواهیم ساده تر توضیح دهیم، کلاهبرداری به معنی ایجاد فریب و گمراهی در افراد برای ربودن اموال یا سرمایه آن ها است. در واقع کلاهبرداری مجموعه ای از رفتارها برای ایجاد اعتماد در افراد جامعه است که بتوان بر اساس این اعتماد اموال یا سرمایه آن ها را با رضایت به دست آورد.

 به طور مثال یک کلاهبردار به نوعی رفتار می کند که شما به او اعتماد کنید و اقدام به خرید ملک از او کنید. در این حالت شما با رضایت سرمایه خود را در اختیار او قرار می دهید، اما این فرد متقلب و کلاهبردار ملکی به شما تحویل نمی دهد. بنابراین شما مورد کلاهبرداری قرار گرفته اید. کلاهبرداری انواع مختلفی دارد که می توان فروش مال غیر، تبانی و … را جزئی از آن دانست.

ما در این مقاله می خواهیم بدانیم کلاهبرداری دقیقا چگونه جرمی است و بر اساس مفاهیم حقوقی و کیفری چگونه جرم انگاری شده است؟ نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که کلاهبرداری از جمله جرایمی است که قوانین مربوط به آن در طول زمان تغییر کرده و با مفاهیمی جدیدی رو به رو شده است. به طور مثال در گذشته کلاهبرداری از جمله جرایم غیر قابل گذشت محسوب می شد، اما امروز جرایم کلاهبرداری ساده تا سقف صد میلیون تومان را می توان در دسته جرایم غیر قابل گذشت در نظر گرفته شده است. این ها مواردی است که هر وکیل کیفری به آن آگاهی دارد و در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

کلاهبرداری بر اساس مفاهیم کیفری

کلاهبرداری را زمانی می توانیم از نظر قانونی و کیفری مورد بررسی قرار دهیم که شرایط مربوط به جرم انگاری در مسیر کیفری را بشناسیم. به طور کلی زمانی یک فعل به عنوان جرم شناخته می شود که سه رکن مادی، معنوی و قانونی برای آن فعل به صورت همزمان قابل اثبات باشد.

رکن مادی به اثرات منفی و قابل اثبات فعل می پردازد. به طور مثال در خصوص کلاهبرداری فردی مال منقول یا غیر منقولی را از دست می دهد و یا سرمایه خود را از دست رفته می بیند. در این حالت رکن مادی اثبات می شود. در خصوص رکن معنوی نیز نیت فاعل اهمیت دارد. در واقع در این مسیر دادگاه مشخص می کند که که فاعل یا همان متهم بر اساس اهداف از پیش تعیین شده درست به اینکار زده و یا قصدی نداشته است. به طور مثال زوج بدون این که زوجه بداند اقدام به فروش جهیزیه او می کند. این مسئله نمونه از فروش مال غیر محسوب می شود. اما مسئله ای که وجود دارد این است که آیا زوج می دانست این رفتار یک جرم و یک رفتار کلاهبردارانه است؟

در رکن قانونی نیز به نظر قانون در خصوص فعل توجه می شود. در واقع بر اساس ماده دو قانون مجازات اسلامی نمی توان فعلی را که در قانون به عنوان جرم شناخته نشده، جرم دانست. بر این اساس لازم است که مصادیق قانونی در خصوص فعل وجود داشته باشد. با توجه به اهمیت مسئله کلاهبرداری می توان مصادیق مختلفی برای این جرم در قانون پیدا کرد. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که کلاهبرداری از جمله مواردی است که قانونگذار در قانون کیفری به آن توجه داشته است. بنابراین می توان گفت که بر اساس ارکان تعریف شده، این فعل را می توان جرم دانست.

همچنین بر اساس قانون اگر برای کلاهبرداری از ارگان دولتی به نحوی استفاده شده باشد (فرد کارمند دولت بوده و یا از پست و مقامی استفاده کرده و یا سعی کرده خود را در جایگاه فردی وابسته به دولت نشان دهد) کلاهبرداری به صورت مشدد اثبات می شود. در این حالت مجازات تعیین شده بیشتر از کلاهبرداری ساده خواهد بود.

مشاوره حقوقی کلاهبرداری (2)
مشاوره حقوقی کلاهبرداری (2)

نقش مشاوره در جرم کلاهبرداری

حال نوبت این است که بدانیم نقش استفاده از یک وکیل کیفری تهران یا شهرستان یا یک مشاوره در خصوص کلاهبرداری چیست؟ چند نکته در خصوص جرم کلاهبرداری می تواند اهمیت این مسئله را بهتر نشان دهد. اول این که کلاهبرداری از جمله جرایم تعزیری محسوب می شود. یعنی مجازات آن توسط قانونگذار تعیین شده است. بنابراین در صورت اثبات جهات تخفیف امکان درخواست آن وجود دارد. توجه داشته باشید که در این حالت نیز حداقل مجازات تعیین شده نمی تواند کمتر از یک سال باشد.

نکته دیگر این است که کلاهبرداری تا سقف یک صد میلیون تومان مشمول مرور زمان خواهد شد. یعنی بعد از گذشت زمان مشخصی امکان شکایت و پیگیری مجدد آن وجود ندارد. اما در صورتی که کلاهبرداری مشدد بوده و یا بیش از این میزان کلاهبرداری شده باشد شامل مرور زمان نخواهد شد.

همچنین در نظر داشته باشید که کلاهبرداری برای میزان کمتر از صد میلیون تومان در دسته جرایم قابل گذشت خواهد بود. یعنی صرفا به واسطه شاکی خصوصی امکان شروع این دعوی وجود دارد و در صورت رضایت و یا نبود شاکی خصوص ادامه این دعوی امکان پذیر نخواهد بود.

تمامی این موارد و تعیین نوع جرم کلاهبرداری از جمله مسائلی است که انتظار می رود یک وکیل یا مشاور در این خصوصی ما را راهنمایی کند. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که جرم کلاهبرداری از جهات مختلفی بسیار گسترده و عجیب است. از این رو به نظر نمی رسد که اقدام بدون کمک یک مشاور یا یک وکیل بتواند چندان کارساز باشد. این ها مهمترین مواردی است که در این خصوص وجود دارد و باید به آن توجه کرد.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×