مجازات اسیدپاشی روی ماشین

مجازات-اسیدپاشی-روی-ماشین-1

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

مجازات اسیدپاشی روی ماشین

جرم اسیدپاشی چگونه محقق می شود؟

اسیدپاشی به معنای پاشیدن اسید یا سایر ترکیبات شیمیایی بر روی اندام یا اموال دیگری و تلف یا تخریب آنها است. در حقوق ایران مجازات اسیدپاشی در صورتی که اسید بر روی سر و صورت یا اندام فرد دیگر ریخته شود، مشمول قانون تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن می شود و ممکن است به مجازات قصاص و حبس محکوم گردد. همچنین اسیدپاشی ممکن است بر علیه اموال شخص دیگر مثل ماشین یا لباس او انجام گیرد. مجازات اسیدپاشی روی ماشین و سایر اموال منقول و غیر منقول با توجه به میزان آسیب وارد شده و اقدامات مرتکب ممکن است متفاوت باشد. در نوشتار پیش رو ضمن بررسی ارکان تحقق جرم اسیدپاشی، مجازات اسیدپاشی روی ماشین و سایر اموال را مورد بررسی قرار می دهیم.

ارکان تحقق جرم و مجازات اسیدپاشی روی ماشین

نکته حائز اهمیت در خصوص اسیدپاشی این است که تنها اسیدپاشی بر علیه جسم دیگری (جنایات) مشمول قانون تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن قرار می گیرد. در مورد اسیدپاشی روی اموال مثل ماشین جرم ارتکابی ممکن است مشمول فصل بیست و پنجم قانون مجازات اسلامی تحت عنوان احراق، تخریب و اتلاف اموال قرار گیرد. طبق ماده 676 قانون مجازات اسلامی هر کس اموال منقول متعلق به دیگری را آتش بزند، به حبس از 6 ماه تا 3 سال محکوم می گردد. در صورتی که اسیدپاشی با اسید قابل اشتعالی مثل روغن ترمز انجام گیرد و بدنه ماشین در اثر آتش بسوزد، مورد از موارد ارتکاب جرم احراق موضوع ماده مذکور خواهد بود. همچنین به موجب ماده 676 قانون مجازات اسلامی هر کس اموال منقول متعلق به دیگری را تخریب نماید یا به هر نحو کلاً یا بعضاً تلف کند، یا از کار اندازد به جزای نقدی تا دو برابر معادل خسارت وارد شده محکوم خواهد شد.

چنانچه اعمال فوق با قصد مقابله با حکومت اسلامی باشد، مرتکب به مجازات محارب محکوم می شود.

نحوه رسیدگی به مجازات اسیدپاشی روی ماشین

همانطور که اشاره شد مجازات اسیدپاشی روی ماشین، به طور کلی ممکن است مشمول دو جرم احراق یا تخریب گردد. رسیدگی به این جرایم مطابق با قانون آیین دادرسی کیفری در صلاحیت دادگاه کیفری 2 می باشد. نخست دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان محل وقوع جرم متهم را تحت تعقیب قرار داده و تحقیقات مقدماتی مربوط به جرم را انجام می دهد. در صورتی که پس از دریافت توضیحات از متهم، ارتکاب اسیدپاشی توسط وی برای مقامات دادسرا محرز گردد، ضمن تنظیم کیفرخواست قرار جلب به دادرسی را صادر می نمایند.

دادگاه کیفری دو با حضور یک قاضی جلسه دادرسی را تشکیل داده و به اتهام تخریب و تهدید رسیدگی می کند. چنانچه این جرم با قصد مقابله با حکومت اسلامی ارتکاب یافته باشد، به اتهام متهم در دادگاه انقلاب و با حضور سه قاضی رسیدگی می شود. دادگاه پس از بررسی موضوع و اعلام ختم دادرسی نسبت به صدور حکم ظرف یک هفته مبادرت به عمل می آورد. پس از قطعیت یافتن حکم، رای اجراء می شود. اجرای رای در مورد جزای نقدی زیر نظر قاضی اجرای احکام کیفری و مطابق با قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی صورت می پذیرد.

همانطور که اشاره شد مجازات اسیدپاشی روی ماشین اگر در حالت احراق باشد، عبارت از 6 ماه تا 3 سال حبس تعزیری درجه 5 می باشد. در صورت محکومیت اسیدپاش به زندان، ممکن است مشمول مقررات مربوط به نظام نیمه آزادی تحت نظارت سامانه های الکترونیکی مثل پابند قرار گیرد.

بر اساس ماده 104 قانون مجازات اسلامی مجازات اسیدپاشی روی ماشین از جمله مجازات های قابل گذشت است. بنابراین تعقیب متهم این جرم جز با شکایت شاکی خصوصی شروع نمی شود. همچنین در صورتی که شاکی خصوصی در هر مرحله از مراحل دادرسی گذشت نماید، تعقیب و اجرای حکم متوقف می گردد.

نکات حقوقی تکمیلی در مورد مجازات اسیدپاشی روی ماشین

چنانچه اسیدپاشی بر روی صورت یا پیکر شخص دیگری انجام شود، مرتکب علاوه بر محکومیت به قصاص و دیه، به مجازات حبس تعزیری موضوع قانون تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن محکوم می شود. همچنین هرگاه اموال منقول یا غیرمنقول متعلق به شخص دیگر مورد اسیدپاشی واقع گردد، حسب مورد جرم تخریب یا احراق محقق می شود. در نتیجه مجازات اسیدپاشی روی ماشین ممکن است جزای نقدی یا حبس باشد. مجازات حبس که در موارد اسیدپاشی بر روی ماشین صادر می شود قابل گذشت بوده و ممکن است متهم ، به مجازات جایگزین حبس یا نظام نیمه آزادی تبدیل گردد.

اسیدپاشی با پاشیدن هر نوع اسید و همچنین فرو ساختن خودرو در اسید و شیوه های دیگر استفاده از اسید انجام می گیرد. چنانچه در نتیجه اسیدپاشی بر روی ماشین حامل انسان، آسیبی به شخص یا اشخاص سرنشین ماشین وارد شود، مرتکب ممکن است حسب مورد به قصاص، دیه یا مجازات زندان تعزیری محکوم گردد. همچنین چنانچه در نتیجه عمل مرتکب مالک یا سرنشینان خودرو ترسیده و از این بابت مرتکب عمل آسیب زایی مثل پریدن از خودرو شوند، اسیدپاش مسئول جنایات و خسارات وارد شده خواهد بود. تهدید به اسیدپاشی نیز به عنوان یکی از جرایم خشونت آمیز به شمار می رود و مرتکب این جرم مطابق با قانون مجازات اسلامی، به مجازات تعزیری محکوم می گردد.

شیوه اثبات اسیدپاشی روی ماشین

بر اساس اصل آزادی تحصیل دلیل، اصولاً جرم اسیدپاشی روی ماشین نیز مانند سایر جرایم ممکن است به هر وسیله ای به اثبات برسد. در واقع هر وسیله ای که به استناد آن وجدان قاضی در مورد ارتکاب جرم توسط متهم اقناع گردد، می توان استناد کرد. در نتیجه برای اثبات مجازات اسیدپاشی روی ماشین می توان به دلایلی مثل شهادت شهود، نظریه کارشناسی، فیلم دوربین مداربسته و … استناد نمود. همچنین ممکن است متهم به ارتکاب جرم اقرار نماید. در مواردی که جرم اسیدپاشی روی ماشین در منظر عموم و در حضور ضابطین دادگستری انجام گیرد، ضابطین موظفند مطابق با جرایم مشهود با موضوع مقابله کنند. یعنی می بایست متهم را بازداشت کرده و از ادله و مدارک موجود در صحنه جرم مراقبت مراقبت نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×