قانون یک سوم ارث

قانون یک سوم ارث (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

قانون یک سوم ارث

قانون یک سوم ارث و شرایط آن

قانون یک سوم ارث چیست؟ قانون یک سوم ارث چه شرایطی دارد؟ نکات مهم مربوط به قانون یک سوم ارث چیست؟ چه زمانی از قانون یک سوم ارث استفاده می شود؟ چرا از قانون یک سوم ارث استفاده می شود؟ قانون یک سوم ارث در خصوص چه موضوعی است؟ قانون یک سوم ارث چگونه تعیین می شود؟ آیا بدهی در قانون یک سوم ارث تاثیرگذار است؟ شرایط استفاده از قانون یک سوم ارث چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص قانون یک سوم ارث چیست؟ مرجع تصمیم گیری کننده در خصوص قانون یک سوم ارث کدام است؟

قانون یک سوم ارث یکی از مهمترین قوانینی است که در خصوص وصیت تملیکی وجود دارد. بر اساس این قانون هر فرد حق دارد تنها برای یک سوم از اموال و دارایی های خود وصیت کند. در کلام ساده تر هر فرد این حق را دارد تنها برای یک سوم از اموال خود تعیین تکلیف کند. این تعیین تکلیف می تواند مشخص کردن مالک، وقف مال، هبه یا … باشد.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که بر اساس قانون هیچ فردی نمی تواند برای بیش از یک سوم از اموال خود تصمیم گیری کند، مگر این که تمامی وراث نسبت به این موضوع رضایت خودشان را اعلام کرده باشند. در غیر این صورت وصیت نامه به اندازه یک سوم مال نافذ خواهد بود و بیش از آن از اعتبار ساقط است. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

ما در ادامه به دنبال پاسخ به این سوال هستیم که می خواهیم بدانیم قانون یک سوم ارث دقیقا چه کارکردی دارد و چه زمانی از آن استفاده می شود؟ همچنین می خواهیم بدانیم چگونه یک سوم اموال مشخص می شود؟ آیا ارزش اموال در تعیین این مقدار به عنوان فاکتور اصلی در نظر گرفته می شود؟ این ها مهمترین سوالاتی است که در خصوص قانون یک سوم ارث در ادامه به ان ها پاسخ می دهیم. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

قانون یک سوم ارث و بررسی چند مفهوم

قانون یک سوم ارث را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که با مهم ترین مفاهیم این حوزه آشنا شویم. در واقع قانون یک سوم ارث تحت چارچوب قانون بزرگ تری تحت عنوان وصیت است. وصیت در قانون ایران به دو دسته تملیکی و تعهدی تقسیم بندی شده است.

در وصیت تعهدی متوفی خواسته هایی از بازماندگان دارند. این خواسته ها می تواند پرداخت دیون و یا انجام کاری باشد. بازماندگان به صورت عموم و یا به صورت خاص و مشخص شده موظف به انجام این تعهدات در چارچوب قانون هستند. اما در وصیت تملیکی متوفی اقدام به مشخص کردن وضعیت اموال خود بعد از مرگ کرده است.

در واقع وصیت یک نوع امکانی است که قانون و شرع در اختیار فرد قرار می دهد که بتواند برای بخشی از اموال خود بعد از مرگ نیز تصمیم گیری کند. به نوعی این قانون نوعی احترام به افراد است. چرا که بر اساس شرع و عرف و قانون بعد از مرگ تمامی حقوق از فرد گرفته می شود.

مسئله و مفهوم بسیار مهم دیگر که در این بین وجود دارد، مسئله ارث است. در واقع بعد از مرگ قانون موظف است وضعیت اموال و بدهی های فرد را سامان ببخشد و به نوعی مسئولی برای ان ها تعیین کند. این مسئول را در اصطلاح وارث می دانیم. روند تعیین وارث و میزان سهم الارث وی بر اساس قانون را انحصار وراثت می گویند. یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در این مسیر همانطور که هر وکیل حقوقی می داند مسئله وصیت است. بنابراین با کسر یک سوم اموال مشخص شده توسط وصیت سایر اموال وارد مسیر انحصار وراثت قرار می گیرد. این مهمترین تاثیری است که قانون یک سوم ارث در مسئله انحصار وراثت دارد.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است زمانی وصیت بر بیش از یک سوم اموال نافذ خواهد بود که تمامی وراث نسبت به این موضوع رضایت داشته باشند. حال در ادامه بیشتر در این خصوص صحبت خواهیم کرد. با ما همراه بمانید.

قانون یک سوم ارث در قانون

قانون یک سوم ارث یک قانون کاملا مشخص و روشن است. بر اساس این قانون هیچ فردی این حق را ندارد که بتواند برای بیش از یک سوم از اموال خود برای بعد از مرگ تصمیم گیری کند. در صورتی که وصیت برای بیش از یک سوم اموال باشد زمانی نافذ خواهد بود که تمامی وراث این مسئله را بپذیرند و در غیر این صورت تنها یک سوم از اموال مورد قبول واقع می شود و مابقی وصیت نامه نافذ نخواهد بود.

در خصوص قانون یک سوم ارث دو مسئله بسیار مهم و عمده وجود دارد. اول این که میزان یک سوم بر اساس ارزش کل دارایی ها و اموال منقول و غیر منقول فرد مورد سنجش قرار می گیرد. در واقع ملاک اصلی برای تعیین اموال، رضایت وراث بر اموال اعلام شده و یا در صورت اعتراض یکی از وراث انجام تحریر ترکه است. با تحریر ترکه دادگاه می تواند ارزش یک سوم اموال را به دست بیاورد. در این صورت مشخص می شود که میزان وصیت انجام شده برای چند درصد از اموال صورت گرفته است.

نکته دوم این است که برای تعیین میزان اموال و همچنین اعمال قانون یک سوم ارث، میزان بدهی و دیون مال باید کاسته شود. در کلام ساده تر باید ماترک تصفیه شود. بدین ترتیب تمامی هزینه های مربوط به کفن و دفن و دیون و بدهی های متوفی از اموال وی کاسته می شود. به میزان یک سوم از ارزش مابقی اموال مقداری است که می تواند در وصیت نامه قید شده باشد. این ها مهمترین نکاتی است که در خصوص قانون قانون یک سوم ارث وجود دارد.

به طور کلی در نظر داشته باشید که تنظیم، ثبت و اجرای وصیت نامه و همچنین تداخل آن با مسئله ارث و انحصار وراثت می تواند پیچیدگی های خاص خودش را داشته باشد. از این رو پیشنهاد ما این است که در این مسیر حتما از یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان با تجربه استفاده کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×