درخواست تامین مهریه از اموال زوج

درخواست تامین مهریه از اموال زوج (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

درخواست تامین مهریه از اموال زوج

درخواست تامین مهریه از اموال زوج بر اساس قانون

درخواست تامین مهریه از اموال زوج چیست؟ درخواست تامین مهریه از اموال زوج چه شرایطی دارد؟ مهمترین نکات مربوط به درخواست تامین مهریه از اموال زوج چیست؟ چرا از درخواست تامین مهریه از اموال زوج استفاده می شود؟ بهترین کارکرد درخواست تامین مهریه از اموال زوج چیست؟ زوجه چه زمانی می تواند از درخواست تامین مهریه از اموال زوج استفاده کند؟ مرجع صادر کننده درخواست تامین مهریه از اموال زوج چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص درخواست تامین مهریه از اموال زوج چیست؟ شرایط درخواست تامین مهریه از اموال زوج چیست؟ برای درخواست تامین مهریه از اموال زوج باید به کجا مراجعه کرد؟

درخواست تامین مهریه از اموال زوج از جمله شرایطی است که زوجه به واسطه آن می تواند پیش از اقدام به توقیف اموال، نسبت به تامین آن اقدام کند. بر اساس این درخواست دادگاه اجازه انتقال اموال، جا به جایی و یا فروش آن را از مالک می گیرد. از نظر عملی به نظر می رسد که تامین مهریه فرق چندانی با توقیف مهریه ندارد. اما باید گفت که در تامین اموال جهت مهریه، زوجه تنها می تواند نسبت به عدم انتقال اموال مطمئن باشد. برای انتقال این اموال به نام زوجه باید توقیف مال صورت بگیرد. در ادامه بیشتر در این خصوص صحبت خواهیم کرد.

ما در این مقاله می خواهیم بدانیم برای این که بدانیم برای ارائه دادخواست قرار تامین مهریه باید به کجا مراجعه کرد؟ برای این کار چه شرایطی لازم است و باید چه مدارکی به دادگاه ارائه داد؟ آیا لازم است زوجه برای دریافت تامین، لیست اموال و دارایی های منقول و غیر منقول زوج را به دادگاه ارائه دهد؟ همچنین اگر میزان مهریه بیش از 110 سکه باشد، آیا زوجه می تواند برای آن درخواست تامین و توقیف اموال کند؟ این ها مهمترین سوالاتی است که در این مقاله به آن ها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

درخواست تامین مهریه از اموال زوج از منظر مفاهیم

درخواست تامین مهریه از اموال زوج وابسته به مفاهیم بسیار مهمی از جمله مفهوم قرار، تامین و مهریه است. هر کدام از این مفاهیم به صورت جداگانه تعاریف مختلف و مهمی در قانون ایران دارند. بررسی هر کدام از این تعاریف می تواند مسیر درستی در جهت فهم مفهوم درخواست تامین مهریه از اموال زوج به ما نشان دهد.

هر وکیل حقوقی به خوبی می داند که قرار و حکم دو نوع رایی است که توسط مراجع قضایی صادر می شود. حکم دارای قطعیت و در موضوعیت دعوی صادر می شود. حکم تنها توسط دادگاه صادر می شود و هیچ مرجع دیگر مانند دادسرا نمی تواند نسبت به صدور حکم اقدام کند.

اما قرار یکی از دو ویژگی مهم حکم را ندارد. در کلام ساده تر قرار یا در موضوعیت دعوی صادر نشده و یا به صورت قطعی نیست. این دو مفهوم در برخی موارد چنان به یک دیگر نزدیک می شوند که تشخیص حکم یا قرار بودن رای صادر شده حتی برای یک وکیل حقوقی تهران نیز سخت می شود.

قرار تامین از جمله قرارهای مهم قانون در مسیر حقوقی و کیفری است. بر اساس این قرار قانون سعی می کند از مفهوم خواسته شده ( مانند دلیل یا اموال ) تا پایان دادرسی و صدور رای نهایی حفظ کند. قرار تامین می تواند قبل از طرح دعوی اصل به دادگاه ارائه شود. همچنین امکان ارائه این درخواست در حین دادرسی و پیش از صدور رای نهایی نیز وجود دارد. در مواقعی نیز دادگاه بنا بر تشخیص خود اقدام به صدور قرار تامین می کند.

درخواست تامین مهریه از اموال زوج (1)
درخواست تامین مهریه از اموال زوج (1)

درخواست تامین مهریه از اموال زوج چگونه امکان پذیر است؟

زوجه برای دریافت مهریه از اموال زوج باید از طریق اداره ثبت و دریافت اجراییه اقدام کند. اگر اداره ثبت بعد از گذشت مدت زمان مشخص نتوانست اموالی از مرد کشف کند و آن را مصادره نماید، زوجه می تواند از طریق دادگاه نسبت به این کار اقدام کند. نکته ای که وجود دارد این است که با درخواست توقیف اموال و صدور اجراییه، مهلت ده روزه به زوج داده می شود تا نسبت به پاسخگویی اقدام کند. در این مدت زمان ممکن است زوج اقدام به فروش اموال و یا انتقال آن به غیر کند. در هر صورت این احتمال وجود دارد که زوج پیش از آن که اجراییه صادر و یا به مرحله اجرا در بیاید اقدام به خروج از کشور و انتقال اموال خود کند.

در صورتی که بیم چنین اتفاقی وجود داشته باشد، زوجه می تواند با ارائه درخواست تامین مهریه از اموال زوج به دادگاه به همراه لیست اموال و دارایی های زوج، نسبت به تامین اموال و سپس توقیف اموال وی اقدام کند. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که در برخی از موارد تامین و حتی توقیف اموال بدون اطلاع خوانده صورت می گیرد و بعد از اتمام کار به خوانده اطلاع داده می شود.

بر اساس قانون در صورتی که دعوی بر اساس یک سند رسمی باشد، زمانی که احتمال تضییع حقوق خواهان وجود داشته و یا زمانی که دعوی بر اساس اسناد تجاری ( چک یا سفته ) اقامه شده باشد تامین مالی بدون اطلاع و بدون دریافت تامین از سمت خوانده صورت می گیرد. با توجه به این که مهریه بر اساس یک سند رسمی ( سند ازدواج ) اقامه می شود و همچنین احتمال تضییع حقوق خواهان در این بین وجود دارد می توان انتظار داشت درخواست تامین مهریه از اموال زوج توسط زوجه بدون اطلاع به زوج صورت می گیرد.

این تامین مالی با هدف حفظ حقوق زوجه در برابر رفتارهای احتمالی زوج در نظر گرفته شده است. البته در نظر داشته باشید که یکی از مهم ترین تفاوت های تامین مالی و توقیف اموال این است که تامین یک قرار است و توقیف یک حکم. در حالت کلی در نظر داشته باشید که یک گام اشتباه می تواند تمامی این موارد را بر هم بزند. از این رو معمولا گفته می شود که بهتر این است که در چنین شرایطی خودتان وکیل خودتان نباشید، در واقع شما باید در این مسیر از یک وکیل یا مشاور حقوقی خوب کمک بگیرید تا بتوانید در بهترین شرایط به نتیجه برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×