مراحل شکایت در شورای حل اختلاف

مراحل شکایت در شورای حل اختلاف (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

مراحل شکایت در شورای حل اختلاف

شورای حل اختلاف کجاست و مراحل شکایت در شورای حل اختلاف کدام هستند؟ شورای حل اختلاف یکی از مراجع مسئول می باشد که مردم به منظور رفع و رجوع مشکلاتشان می توانند به آنجا مراجعه کرده و شکایتشان را پیگیری کنند. این شورا زیر مجموعه ی دادگستری بوده و همانطور که از نامش پیداست محلی برای حل اختلافات می باشد. در ادامه از ساز و کار این شورا بیشتر خواهیم گفت.

شورای حل اختلاف یک مکان مانند دادگاه می باشد با این اختلاف که دادگاه محلی برای رسیدگی به شکایات بزرگتر بوده و شورای حل اختلاف محلی برای رسیدگی به شکایات ساده تر می باشد. کوچکی یا بزرگی شکایت در اینجا به معنای زمان بر بودن شکایت می باشد و منظور این است که شکایات بزرگ تر به زمان بیشتری برای رسیدگی نیاز دارند در حالی که اختلافاتی که در شورای حل اختلاف مطرح می شوند آنقدر بزرگ نیستند که پروسه ی زمانبری را بطلبند. البته زمان در این مساله یک پارامتر نسبی می باشد.

در گذشته همه ی شکایات و دعاوی به دادگاه ها ارجاع داده میشدند که البته این کار ایراداتی داشت و یکی از پر ایراد ترین مسائل مربوط به این قضیه، زمانبر بودن رسیدگی به پرونده ی مربوطه بود. به این معنا که پرونده ها بایستی در نوبت انتظار بیشتری برای رسیدگی باقی می ماندند و همچنین حجم پرونده های قابل بررسی در دادگستری ها هم زیاد بود. به همین دلیل و به منظور صرفه جویی در زمان و همچنین صرفه جویی در هزینه شوراهای حل اختلاف راه اندازی شدند. از اینرو مراحل شکایت در این شورا ساده تر بوده و البته روند رسیدگی به پرونده ها در این شورا سریعتر می باشد.

چه پرونده هایی به شورای حل اختلاف ارجاع داده می شوند؟ لازم به ذکر است که تنها دعاوی غیر مالی که از طرف قانونگذار مشخص شده اند و یا دعاوی مالی تا مرز 20 میلیون تومان در این شورا قابل بررسی و پیگیری

می باشند.

به طور کلی دعاوی مربوط به صاحب خانه و مستاجر و عدم پرداخت اجاره از سوی مستاجر، دعاوی مالی تا مرز 20 میلیون تومان، در شهر و دعاوی مالی تا مرز 2 میلیون تومان در روستا، هرگونه نقض عهد مربوط به راهنمایی و رانندگی تا مرز 3 میلیون تومان، صدور گواهی مربوط به انحصار وراثت و کلیه امور مدنی و حقوقی و جرائمی که قابل بازگشت تلقی می شوند از جمله مواردی می باشند که در شورای حل اختلاف قابل بررسی هستند.

از مراحل شکایت در شورای حل اختلاف چه میدانید؟

شورای حل اختلاف شهر ما کجاست؟ در تمام شهرها، هر محله یا منطقه ای دارای یک شورای حل اختلاف می باشد. لذا هر فرد در صورت برخورد با مشکلاتی چون دعاوی غیر مالی که قانونگذار مشخص کرده و یا دعاوی مالی تا مرز 20 میلیون تومان، به منظور رسیدگی به پرونده بایستی به شورای حل اختلاف مراجعه کند. در آنجا پرونده ی وی بررسی و به شکایت ایشان رسیدگی خواهد شد. در ادامه در ارتباط با مراحل شکایت در شورای حل اختلاف برای شما بیشتر خواهیم گفت.

ثبت شکایت، از اولین مراحل شکایت در شورای حل اختلاف می باشد. لذا طرح دعوی و ثبت شکایت قدم اول در ارتباط با رسیدگی به پرونده است. از اینرو شاکی بایستی به یکی از دفاتر الکترونیک قضایی نزدیک محل سکونت خود مراجعه کرده و شکایتش را در آنجا ثبت نماید.

در صورتی که فرد قبلا در این سامانه، یعنی سامانه ی قضایی ثبت نام نکرده باشد باید هزینه ای بابت ثبت نام در این سامانه پرداخت کند ولی اگر او در چنین سامانه ای از قبل ثبت نام بوده باشد دیگر نیازی به پرداخت هزینه ندارد. از اینرو وی شکایتش را در این سامانه ثبت کرده و پس از ثبت دعوی، سامانه برای او پیامکی مبتنی بر ثبت درخواست، در سیستم قضایی ارسال خواهد کرد. سپس پرونده او به عنوان شاکی رسمیت پیدا کرده و به نزدیکترین شورای حل اختلاف ارجاع داده خواهد شد.

پس از این مرحله شاکی تنها به واسطه ی ارسال پیامک نسبت به گردش کار پرونده ی مربوطه مطلع خواهد شد.

همچنین شما به عنوان شاکی به واسطه ی شماره پرونده تخصیص داده شده، قادر خواهید بود که از طریق سامانه ی مربوطه, موسوم به سامانه ی قضایی به حساب کاربری خودتان رجوع کرده و از مراحل رسیدگی به پرونده مطلع گردید.

دعوت از شاکی، از دیگر مراحل شکایت در شورای حل اختلاف می باشد

دعوت از شاکی، از دیگر مراحل شکایت در شورای حل اختلاف می باشد. در این مرحله شورای حل اختلاف از شما به عنوان شاکی دعوت به عمل آورده و از شما میخواهد تا نسبت به شکایت مطرح شده توضیحاتی را ارائه دهید. این مرحله نیز مشمول هزینه بوده و شما به عنوان شاکی بایستی هزینه ای را به منظور رسیدگی به پرونده ی مربوطه پرداخت نمایید. گفته میشود که هزینه بررسی برای پرونده های مالی در این شورا به میزان 1/25  درصد از تعهد مالی پرونده میباشد. البته این هزینه به نسبت هزینه ی دادرسی دادگاه کمتر است.

در اینجا شما یکی دیگر از مراحل شکایت در شورای حل اختلاف را پشت سر گذاشته اید.

حال که شاکی شکایتش را در سامانه ی قضایی مربوط به شورای حل اختلاف ثبت و به منظور ارائه ی پاره ای از توضیحات به این شورا مراجعه نمود نوبت به تحقیق و تفحص میرسد. لذا افراد ذی صلاح وظیفه دارند تا پرونده ی شاکی را به دقت بررسی کرده و حتی از شخصی که شکایت بر علیه او صادر شده دعوت کنند تا وی نیز اگر توضیح یا دفاعی دارد آن را مطرح نماید. از اینرو شورا از آن فرد درخواست می کند تا طی یک الی چند جلسه ( بستگی به شکایت مربوطه دارد) به شورا آمده و علت اختلاف را از وی جویا می شوند.

 در همین مرحله از مراحل شکایت در شورای حل اختلاف، این شورا به بررسی ابعاد موضوع پرداخته و پس از اجرای تمام مراحل حکم نهایی را صادر میکند. البته ناگفته نماند که شورای حل اختلاف در ارتباط با تمام پرونده های مربوطه حکمی را صادر نمیکند. و حتی این شورا مجاز است که در ارتباط با برخی موارد اقدام به صدور حکم سازش نماید. البته این اتفاق در صورتی رخ میدهد که دو طرف نسبت به این حکم رضایت داشته باشند. از جمله این موارد می توان به جرایم غیر عمومی که شاکی مدعی العموم ندارند اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×