صلح عمری برای همسر چیست؟

صلح عمری برای همسر (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

صلح عمری برای همسر چیست؟

صلح عمری برای همسر

به طور کلی صلح عمری برای همسر به معنای آن است چنانچه شخصی که دارای اموال منقول و غیر منقول بسیاری است فوت کند طبق قانون تمامی دارای وی به همسرش واگذار شود. بی شک هر کسی در جامعه املاک و دارایی هایی دارد که بعد از مرگ او به وارثینش خواهد رسید.البته افراد می توانند قبل از مرگ خود تمام ثروت و املاک خود را بین همسر و فرزندانشان تقسیم کنند.

اما در بعضی شرایط شاید شخص بخواهد که از ثروت و دارایی های خود تا وقتی که زنده می باشد استفاده کند و تمام منافع آن در اختیار خودش باشد اما بعد از مرگ او به همسرش واگذار شوند و منافع آن نیز به او برسد که در این شرایط از قرارداد صلح عمری برای همسر استفاده میشود. در این قرارداد حتما باید نام دو شخص ذکر شود و نام بردن آن ها الزامی می باشد:

مصالح

مصالح به شخصی گفته می شود که املاک خود را با تنظیم این نوع قرارداد به شخص دیگری صلح می کند.

متصالح

متصالح شخصی است که مصالح املاک و دارایی خود را به نفع او صلح کرده است.

مزایای صلح عمری برای همسر

قرارداد صلح عمری برای همسر و فرزندان با تمام شیوه های انتقال املاک و دارایی ها متفاوت است و مزایای زیادی را برای افراد در بر دارد که عبارتند از:

۱-انتقال تمامی اموال به همسر و فرزند

در بیشتر قرارداد هایی که اشخاص برای وصیت املاک و دارایی های خود بعد از مرگ تنظیم می کنند  از نظر قانونی فقط یک سوم از دارایی خود را می تواند وصیت کند و آن را انتقال دهد.اما در قرارداد صلح عمری چنین قانونی وجود ندارد و شخص می تواند تمام املاک و دارایی های خود را به همسر یا  فرزندانش واگذار کند و مانعی وجود ندارد.

۲-استفاده از منافع مال یا املاک تا پایان عمر متصالح

وقتی شخصی اموالش را به شخص دیگری انتقال می دهد دیگر حق استفاده از آن ها را ندارد.اما در قرارداد صلح عمری،اشخاص می توانند تا آخرین لحظه زندگی خود از املاک یا دارایی مورد صلح استفاده کنند و از منافع آن بهره ببرند.

۳-معتبر بودن

این نوع قراردادها چون در دفترخانه های  اسناد رسمی تنظیم و ثبت می شوند دارای اعتبار بسیار زیادی هستند.مزیت تنظیم این قرارداد به روش رسمی این است که در سیستم به طور رسمی ثبت می شود و قابل اثبات در دادگاه هستند.

۴-مالیات کمتر

برای تقسیم کردن ارث بین وارثین و انجام وصیت افراد برای املاک و دارایی های که از آنها به جا می ماند اداره مالیات،مالیات تعیین می کند و باید مبلغی به حساب دولت واریز شود.در قرارداد صلح عمری نیز باید مالیات پرداخت شود اما مبلغ آن نسبت به تقسیم ارث خیلی کمتر می باشد.

مدارک لازم برای عقد صلح عمری برای همسر

برای عقد قرارداد  صلح عمری برای همسر مدارک زیر لازم می باشد:

۱-سند مالکیت تک برگی و یا منگوله دار

۲-اگر مورد معامله خانه و یا اعیان احداثی باشد باید پایان کار آن وجود داشته باشد.

۳-استعلام دارایی

۴-استعلام شهرداری

۵-استعلام ثبت

۶-شناسنامه و کارت ملی طرفین

۷-پایانکار شهرداری

۸-در صورتی که ملک موقوفه باشد اجاره نامه عرصه به نام متصالح انتقال داده می شود.

شروط مهم در صلح عمری برای همسر

در قرارداد صلح عمری برای همسر شروط مهمی وجود دارد که به شرح زیر هستند:

۱-تا وقتی که شخص مورد نظر(مصالح)زنده باشد تمام منفعت و سود آن ملک متعلق به خود او می باشد.

۲-با فوت شدن کسی که دارایی و املاک را منتقل کرده است،صلح و انتقال کامل می شود و املاک و دارایی به شخصی می رسد که املاک به نام او شده است.

۳-سومین شرط صلح عمری برای همسر،شرطی است که به فسخ مادام العمر مربوط می باشد و می توانید آن را ذکر کنید.این شرط بدین معنی می باشد که فرد هر زمان که خود بخواهد می تواند بدون حضور فرد دوم و کاملا یک طرفه صلح را فسخ کند.

۴-در این قرارداد همه منافع بدست آمده از املاک از جمله اجاره و مزیت های دیگر آن به صاحب اصلی آن می رسد و هر وقت که بخواهد می تواند املاک را دوباره به نام خود برگرداند.

۵-در موقع انعقاد چنین صلحی،در حالی که عقد صلح باقی باشد و والد فوت کند،املاک و دارایی ها به صورت قانونی به فرزندان او منتقل شده و به دیگر وراث،ارثی نمی رسد.

۶-در صلح عمری سند جدیدی تنظیم نمی شود.در این نوع صلح،شخص متصالح اجازه فروش و یا انتقال املاک را تا زمانی که فرد انتقال دهنده در قید حیات باشد ندارد.

۷-در طول استمرار عقد،اگر شخص متصالح به تعهدات خود عمل نکند،فرد مصالح می تواند به دفترخانه  محل ثبت سند مراجعه کرده و آن را فسخ  و ملک را دوباره به تملیک خود دربیاورد.

۸-اگر افراد می خواهند که عقد صلحی بدون هیچ عیب و نقصی باشد باید در هنگام عقد قرارداد شروط زیر را رعایت کنند:

طرفین عاقل و بالغ باشند و قدرت و توانایی حفظ اموال و اداره ی آن را داشته باشند.

طرفین خواهان انعقاد عقد صلح باشند و از انجام آن رضایت لازم را داشته باشند.

چیزی که مورد صلح قرار داده می شود باید از نظر قانونی ارزش اقتصادی داشته باشد،مثلا صلح چیزهایی مانند مشروبات الکلی و یا خوک باطل است.

قرارداد صلح عمری همسر برای اموال منقول و غیرمنقول

براساس قانون اموال و دارایی ها به دو دسته منقول و غیرمنقول تقسیم می شوند.(اموالی که بدون آسیب دیدن امکان حمل و نقل آن ها وجود داشته باشد اموال منقول و اموالی که در موقع حمل و نقل احتمال آسیب دیدن آن ها وجود داشته باشد اموال غیر منقول هستند).

براساس قانون فرد می تواند برای اموال منقول خود(مثلا:طلا،ماشین و…) وهم برای دارایی های غیر منقول خود(مثل:زمین و خانه و…)قرارداد صلح عمری برای همسر تنظیم کند و این دو قرارداد هیچ تفاوتی با هم ندارند.تنها تفاوتی که می توان برای آن ها بیان کرد میزان ارزش آن ها در قرارداد است.

هزینه صلح عمری برای همسر چقدر است؟

هزینه صلح عمری برای همسر دارای قیمت های متفاوتی بوده و با توجه به املاک و دارایی هایی که به فرد دیگر منتقل می شود در نظر گرفته می شود.

ارکان عقد صلح عمری برای همسر

در عقد صلح عمری برای همسر چند رکن لازم و ضروری است که عبارتند از:

۱-مصالح

۲-متصالح

۳-مورد صلح

۴-مال الصلح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×