بذل مهریه در طلاق توافقی

بذل مهریه در طلاق توافقی (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

بذل مهریه در طلاق توافقی

در مورد بذل مهریه در طلاق توافقی چه می دانید؟

بذل مهریه در طلاق توافقی به چه معناست؟ آیا زنی که در ازای طلاق توافقی مهریه خود را بذل کرده است می تواند مجدد آن را مطالبه کند؟ شرایط بذل مهریه در طلاق توافقی زن و مردهایی که به اصطلاح در مرحله نامزدی بوده و با هم نزدیکی نداشته اند اما خطبه عقد بین آنها جاری شده چگونه است؟ برای دریافت پاسخ پرسش های خود در این زمینه با ما همراه باشید.

منظور از بذل مهریه در طلاق توافقی چیست؟

زن و مردی که بنا به دلایلی به این نتیجه می رسند که به صورت توافقی از یکدیگر جدا شوند به راحتی می توانند این کار را به انجام رسانند چرا که طلاق توافقی یکی از اقسام طلاق است که در آن پروسه جاری شدن حکم طلاق راحت تر و سریع تر از سایر اقسام صورت می گیرد. اما زوجین پیش از اقدام به طلاق توافقی بایستی در مورد تمام مسائل و امور مربوط به زندگی مشترک اعم از امور مادی و غیر مادی توافق نمایند از جمله این امور می توان به مسئله حضانت فرزند یا فرزندان، مهریه، جهیزیه، نفقه، اجرت المثل و … اشاره کرد. پس از انجام توافق، رای دادگاه در مورد جاری شدن صیغه طلاق دقیقا بر اساس مفاد توافقات انجام شده بین زوجین صادر می شود. در اینجا از میان مسائل مطرح شده ای که زوجین بایستی بر سر آنها به توافق برسند به بررسی مسئله مهریه می پردازیم.

مهریه می تواند شامل هر گونه کالای مادی و غیر مادی همچون سکه، طلا، پول، ملک، سفر زیارتی یا حتی یک شاخه گل و … باشد که تمام آن به محض جاری شدن خطبه عقد به مالکیت زن در می آید. در مورد مهریه های عندالمطالبه زن می تواند هر زمان که مایل باشد مهریه خود را از مرد طلب و آن را هر طور که خواست خرج کند. اما گاها زن به جای طلب مهریه از آن می گذرد. گذشت از مهریه می تواند به صورت های مختلفی صورت پذیرد که یکی از اشکال آن بذل مهریه در طلاق توافقی است.

انجام بذل مهریه در طلاق توافقی در مورد دو نوع طلاق خلع و مبارات

بذل مهریه در طلاق توافقی در مورد دو نوع طلاق خلع و مبارات که هر دو از انواع طلاق توافقی هستند انجام می شود. در این دو نوع طلاق زن برای جدا شدن از شوهر خود بایستی مالی را به او واگذار کند پس در مورد مسئله بذل مهریه در طلاق توافقی، مهریه همان مالی است که زن برای جدا شدن از شوهر خود به او واگذار می کند.

آیا پس از بذل مهریه در طلاق توافقی، زن حق رجوع به مهریه را دارد؟

پس از بذل مهریه در طلاق توافقی، تا زمانی که زن در عده طلاق باشد حق رجوع به مهریه خود را دارد. یعنی زن تا زمانی که عده طلاق او تمام نشده می تواند مهریه بخشیده شده خود را مطالبه کند. توجه داشته باشید که در این حالت طلاق از نوع بائن به نوع رجعی تغییر می کند. اما این دو نوع طلاق چیستند؟

در طلاق نوع رجعی مرد در طول مدت زمان عده زن می تواند به او رجوع کند اما در طلاق بائن انجام چنین امری ممکن نیست. پس اگر زن پس از بذل مهریه در طلاق توافقی تصمیم به طلب مهریه خود در زمان عده کند مرد در صورت تمایل می تواند به او رجوع نماید.

بذل مهریه در طلاق توافقی هنگامی که بین زن و شوهر نزدیکی اتفاق نیفتاده باشد

هنگامی که بین زن و شوهر نزدیکی اتفاق نیفتاده باشد و زوجین تصمیم به طلاق توافقی بگیرند نیز زن می تواند مهریه خود را بذل کند. اما در این حالت از آنجایی که نصف مهریه به زن تعلق می کند او تنها همان نصف مهریه را می تواند بذل کند و این موضوع حتما بایستی در طلاق نامه قید شود. در حقیقت در این حالت زن مهریه استحقاقی خود را که برابر با نصف میزان مهریه (هرچه که باشد) است بذل می کند.

توجه داشته باشید که اگر در این حالت، در طلاق نامه قید شود که زن تمام مهریه معلوم در عقدنامه خود را بذل می کند در صورتی که باکره بودن او و عدم برقراری رابطه جنسی اش با همسر اثبات شود پس از وقوع طلاق، مطالبه نصف مهریه زن از سوی مرد  دادخواست دور از انتظاری نخواهد بود!! یعنی مرد می تواند با این ادعا که در حالی که بایستی نصف مهریه را پرداخت می نمود تمام مهریه را پرداخت نموده در حالی که با همسر خود نزدیکی نداشته است، نصف مهریه را از او مطالبه نماید و این مطالبه کاملا قانونی است. پس زوجه هایی که پیش از انجام نزدیکی با همسر خود اقدام به بذل مهریه در طلاق توافقی می کنند بایستی توجه داشته باشند که در طلاق نامه آنها بذل مهریه استحقاقی درج شده باشد نه تمام مهریه معین در عقدنامه. البته با داشتن یک وکیل مجرب نیازی به این توجهت نبوده و وکیل از آنجایی که به تمامی این امور واقف است با رعایت کامل قوانین موجود و با احتیاط کامل عمل می کند.

سوالات متداول در زمینه بذل مهریه در طلاق توافقی

  1. آیا توافق بر سر بذل یا پرداخت مهریه در طلاق توافقی از سوی دادگاه تعیین می شود یا زوجین خود در این باره تصمیم گیرنده هستند؟

در طلاق توافقی، توافق در مورد امور زندگی مشترک از جمله مهریه توسط خود زوجین صورت گرفته و دادگاه در این باره دخالتی نمی کند.

  • آیا بذل مهریه در طلاق توافقی الزامی است؟

خیر- در طلاق توافقی توافق زن و شوهر در مورد مهریه می تواند بذل آن، پرداخت کل آن یا پرداخت بخشی از مهریه باشد و آنچه در این باره مهم است انجام توافقی است که مورد قبول هر دو طرف باشد.

  • آیا زن در زمان عده طلاق می تواند مهریه بخشیده شده خود را مطالبه کند؟

بله این امکان در زمان عده طلاق وجود دارد اما در این حالت طلاق از حالت بائن به حالت رجعی تبدیل می شود و قانون این حق را به مرد می دهد که در صورت تمایل دوباره به همسر خود رجوع نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×