انواع تخلفات ساختمانی

انواع تخلفات ساختمانی (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

انواع تخلفات ساختمانی

زمانی که در امر ساختمان سازی بر خلاف قوانین شهرسازی اقداماتی انجام شود و به مقررات ساختمان سازی بی توجه بود و نکات ایمنی مربوط رعایت نشود تمامی این اعمال به معنی انجام تخلفات ساختمانی می باشد.  ساختمان سازی مانند هر فعالیت دیگری دارای مقررات و قوانین مشخصی است و هر شخصی که در این حوزه فعالیت دارد ملزم به رعایت آن می باشد در غیر این صورت طبق قوانین شهرسازی به متخلفین برخورد می شود. اما انواع تخلفات ساختمانی کدامند؟ نحوه رسیدگی به این تخلفات چگونه است؟ در ادامه این مقاله به این مسئله رسیدگی خواهیم کرد.

انواع تخلفات ساختمانی کدامند؟

قوانین ساختمان سازی از سوی شهرداری ها تنظیم می شود که طبق این قوانین تخلفات ساختمانی به پنج گروه زیر تقسیم می شود که عبارتند از؛

تخلفات عدم رعایت قوانین و ضوابط شهرداری که مربوط به نمای ساختمان می باشد.

عدم رعایت استحکام و نکات ایمنی مربوط به ساختمان

عدم توجه به مقررات و قوانین ساخت و ساز های شهرداری

عدم توجه به نکات بهداشتی مربوط به ساختمان سازی و کلا امور ساخت و ساز

سایر تخلفات ساختمانی

منظور از سایر تخلفات ‌ساختمانی یا منظور از عدم رعایت ضوابط و قوانین چیست؟ این مهم لازم به بررسی های دقیقی است که در ادامه این متن به این موضوع می پردازیم.

تخلف ساختمانی فاقد پروانه؛ هر بنایی قبل از ساخت باید اجازه ساخت و ساز را از شهرداری داشته باشد که به آن پروانه ساخت می گویند. قبل از اقدام به ساخت بایستی تمام مراحل اخذ پروانه را سپری نمود زیرا چنانچه تمام عوارض پرداخت شده و مراحل سپری شود ولی برای اخذ نهایی پروانه اقدام نشود ساختمان فاقد اجازه ساخت است. اگر این بنا در محدوده شهری باشد شامل کمیسیون ماده ۱۰۰ می شود در غیر این صورت ساختمان ساخته شده قلع و قمع می شود.

تخلف مهندس ناظر؛ عملیات اجرایی ساختمان تحت نظر مهندس ناظر می باشد. وظیفه مهندس ناظر نظارت بر پروسه ساختمان سازی طبق نقشه شهرداری و پروانه ساخت و انطباق آن با مقررات مربوطه و نقشه و محاسبات فنی ساختمان است. گاهی در گزارش مهندس ناظر خلاف امر واقع مواردی دیده می شود و با اینکه تخلف ساختمانی واقع شده را به شهرداری گزارش نمی دهد و یا در گزارش خود تمام تخلفات ذکر نخواهد شد.

عدم استخدام بنا؛ عدم استحکام بنا تخلف ساختمانی است که سازندگان برای صرف هزینه های کمتر آن را مرتکب می شوند در صورت تشخیص عدم استحکام ساختمان از طرف کمیسیون دستور به رفع مشکل داده خواهد شد و چنانچه این مشکل قابل برطرف کردن نباشد و یا سازندگان بنا اقدام به موقعی در رفع این مشکل نداشته باشند شهرداری دستور به قلع و قمع ساختمان خواهد داد. گاهی مهندس ناظر نظر کارشناسان شهرداری را برای استحکام قبول نداشته باشند و این مهم بر عهده کارشناسان دادگستری است. 

عدم احداث پارکینگ؛ پارکینگ یکی از بخش های مهم و حیاتی ساختمان است و اگر ساختمان ساز این مهم را نادیده بگیرد کمسیون ماده ۱۰۰ برای ساختمان جریمه تعیین می شود و اگر امکان احداث پارکینگ وجود داشته باشد باید آن را احداث کند و در این حالت ماده ۱۰۰ جریمه ای برای وی تعیین نمی کند.

تخلف تراکم ساختمانی؛ تخلف تراکم ساختمانی یکی از موارد تخلفی است که در ساختمان سازی صورت می گیرد و در صورت وقوع فقط با پرداخت جریمه پایان کار از سوی شهرداری برای بنا ساخته شده صادر می شود.

احداث بنای مغایر با کاربری؛ در زمان احداث بنا باید کاربری ساختمان مشخص شود و در پروانه ساخت آن نیز این کاربری مشخص شود. یکی از تخلفات انجام شده در ساختمان سازی ساخت ساختمانی است که در مجوز ساخت آن کاربری بنا چیز دیگری باشد تخلف محسوب می شود و لازم است طبق ماده ۱۰۰ جریمه پرداخت شود و اگر نیاز به تغییر کاربری داشته باشد کمیسیون ماده ۵ شهرداری ها به این موضوع رسیدگی خواهد شد و در نهایت یا با تغییر کاربری و پرداخت جریمه موافقت خواهد شد و یا به مالکین ساختمان دو ماه فرصت تخلیه داده خواهد شد.

تجاوز به معابر شهری؛ معابر شهری شامل پیاده رو، فضای سبز، خیابان یا کوچه می شود و چنانچه بنا ساخته شده به هر یک از این معابر ورود غیر مجاز داشته باشد کمیسیون ماده ۱۰۰ مالکیان را موظف به پرداخت جریمه و در شرایطی دستور تخریب صادر می شود.

احداث ساختمان بر خلاف ضابطه پیشروی؛ منظور از ضابطه پیشروی طولی ساختمان معمولا بسته به ساختمان باید بخشی از زمین فضای باز باشد بدین معنی ۱۰۰ درصد زمین باید احداث ساختمانی ۶۰٪ باشد و ۴۰٪ درصد آن فضای باز باشد. این مهم به خاطر مسائل فاصله گذاری بین ساختمان ها و نور و پارکینگ و … است.

اما چنانچه این تخلفات صورت بگیرد نحوه رسیدگی به عهده کدام مرجع است و چگونه عمل خواهد شد. در متن زیر به این موضوع پرداخته ایم.

نحوه رسیدگی به تخلفات ساختمانی

نحوه رسیدگی به تخلفات ساختمانی در کمیسیون مذکور به دین صورت است که کمیسیون مربوطه از یک نفر قاضی، یک عضو شورای شهری و یک نفر نماینده وزارت تشکیل می شود و موضوع تخلف صورت گرفته به این کمیسیون ارجاع داده می شود در مرحله بعد از مالک ساختمان خواسته می شود تا ده روز فرصت داده می شود تا توضیحات خود را درباره مورد مذکور کتبا به کمیسیون ارائه دهد. کمیسیون نیز در یک مدت زمان یک ماهه فرصت برگزاری جلسه را خواهد داشت. شهرداری نیز وقوع تخلف و علت جلوگیری از ادامه یا ساخت بنا بایستی ظرف مدت یک هفته دلایل خود را ارائه دهد و کمیسیون نیز در صورت تخریب کل یا بخشی از بنا به مالکین فرصت دو ماهه داده می شود. در صورتی که در این مدت مهلت داده شده مالک نسبت به دستور صادره اقدام نکند شهرداری وارد عمل خواهد شد و مالک وظیفه دارد تا هزینه قلع را پرداخت نماید. در حالت کلی مبنای رسیدگی به تخلفات ساختمانی کمیسیون ماده ۱۰۰ و ارکان یازده گانه آن است همچنین شهرداری نیز بر نحوه ساخت بناهای شهری حق نظارت و رسیدگی را خواهد داشت و این مهم در ماده قانونی ۲۳ قانون نوسازی شهری به صراحت اعلام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×