اسامی ممنوعه در ثبت احوال

اسامی ممنوعه در ثبت احوال (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

اسامی ممنوعه در ثبت احوال

اسامی ممنوعه در ثبت احوال بر اساس قانون

اسامی ممنوعه در ثبت احوال کدام هستند؟ اسامی ممنوعه در ثبت احوال چه شرایطی دارد؟ مهمترین نکات مربوط به اسامی ممنوعه در ثبت احوال چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص اسامی ممنوعه در ثبت احوال چیست؟ چگونه می توان اسامی ممنوعه در ثبت احوال متوجه شد؟ قانون اسامی ممنوعه در ثبت احوال چیست؟ امکان تغییر اسامی ممنوعه در ثبت احوال وجود دارد؟ لیست اسامی ممنوعه در ثبت احوال چیست؟ بهترین روش برای تشخیص اسامی ممنوعه در ثبت احوال چیست؟ نهاد تعیین کننده اسامی ممنوعه در ثبت احوال کدام است؟ آیا اسامی ممنوعه در ثبت احوال تغییر می کند؟

اسامی ممنوعه در ثبت احوال و شناخت آن می تواند پدر و مادر را در انتخاب نام نیک برای فرزندان خود یاری دهد. همچنین افرادی که قصد تغییر نام دارند نیز باید نسبت به این اسامی اشرافیت داشته باشند تا وارد مسیر بیهوده نشوند. گاهی درخواست تغییر نام و عدم توجه به اسامی ممنوعه در ثبت احوال باعث می شود این درخواست تا مدت ها در گردش اداری باقی بماند. این مسئله ای است که باید به آن توجه داشته باشیم.

ما در این مقاله می خواهیم به چند پرسش اصلی پاسخ دهیم. ابتدا می خواهیم بدانیم که اسامی ممنوعه در ثبت احوال شامل چه اسمی است و این اسامی چگونه انتخاب می شود؟ آیا روند و اصل خاصی برای تشخیص این اسامی وجود دارد؟ سوال مهم دیگر این است که در صورتی که فردی در جامعه در شناسنامه نامی دارد که امروز در دسته اسامی ممنوعه در ثبت احوال شناخته می شود آیا می تواند این نام را تغییر دهد و یا داشتن همان نام برایش از نظر قانونی مشکل ساز خواهد بود؟ این ها مهمترین نکاتی است که باید به آن ها توجه داشت. با ما در ادامه همراه باشید.

اسامی ممنوعه در ثبت احوال و یک اصل

اسامی ممنوعه در ثبت احوال بر اساس ماده 20 قانون ثبت احوال قابل تشخیص است. در واقع بر اساس تبصره یک این ماده قانون انتخاب نام هایی که باعث هتک حیثیت مقدسات اسلامی باشد و همچنین انتخاب نام هایی که متناسب با جنسیت فرد نباشد و یا برگرفته از القاب و نام های زننده و مستهجن باشد ممنوع است.

بر این اساس انتخاب نام پسرانه برای یک دختر یا بالعکس ممنوع است. انتخاب هر نامی که نوعی توهین به مقدسات محسوب شود ممنوع است و همچنین اگر نام معنای زننده و یا مستهجن داشته باشد نیز ممنوع است. همانطور که می بینید این یک اصل و تبصره کلی محسوب می شود.

به طور مثال تا سال های اخیر افراد می توانستند نام هایی که شامل اسم ” الله ” بود را انتخاب کنند. نام هایی مانند نور الله، ولی الله و … از جمله اسامی پرکاربرد در ایران محسوب می شد. اما طی سال های گذشته شورای عالی ثبت احوال با توجه به استعلام های مذهبی انجام شده از دفاتر مراجع تقلید به این نتیجه رسیدند که این چنین نامگذاری می تواند مصداق توهین به مقدسات اسلامی باشد. از این رو این شورا استفاده از چنین اسامی را ممنوع اعلام کرده است. بنابراین همانطور که می بینید ممکن است نامی طی سال ها مشکل قانونی نداشته باشد اما از نقطه ای به بعد ممنوع اعلام شود.

این موضوع در خصوص اسامی جدید و نوظهور نیز صادق است. به طور مثال استفاده از اسامی خارجی ( غربی ) که معنا و مفهومی کاملا خارجی دارد ممنوع است. به طور مثال کسی در ایران نمی تواند اسم فرزند خود را لوسیفر بگذارد. این ها از مهمترین مصادیق اسامی ممنوعه در ثبت احوال است که مسلما یک وکیل حقوقی وارد در این حوزه به خوبی به آن آگاه است.

اسامی ممنوعه در ثبت احوال و کمیته انتخاب نام

اسامی ممنوعه در ثبت احوال همانطور که گفته شد بر اساس تصمیم گیری شورای عالی ثبت احوال و کمیته انتخاب نام تعیین می شود. کمیته انتخاب نام متشکل از دو استاد دانشگاه در حوزه دکترای ادبیات فارسی و ادبیات عرب، دو نماینده از فرهنگستان ادب و زبان فارسی، همچنین سه متخصص از سازمان ثبت احوال تشکیل شده است.

کارکرد این گروه بررسی نام های جدیدی است که در خارج از لیست معرفی شده توسط سازمان ثبت احوال قرار دارد. در واقع اگر بخواهیم کمی به عقب تر بازگردیم می توانیم اینگونه بیان کنیم که سازمان ثبت احوال معمولا به صورت سالانه لیستی از اسامی مختلفی را برای دختران و پسران به شکل جداگانه منتشر می کند. افراد می توانند بر اساس این اسامی نسبت به انتخاب نام فرزند خودشان و یا تغییر نام خودشان اقدام کنند.

مسئله ای که وجود دارد این است که بر اساس اصل قانون اساسی هر فرد در جامعه می تواند هر نامی که مغایر با قانون نباشد را برای خود انتخاب کند. بنابراین این احتمال وجود دارد که فردی نامی پیدا کند که مغایر با قانون نباشد اما در لیست منتشر شده سازمان ثبت احوال نیز نیامده باشد. از این رو بر اساس عدالت و برابری در حقوق شهروندی، این سازمان با تشکیل کمیته نام این اسم را مورد بررسی قرار می دهد. در صورتی که نام پیشنهادی مغایر قانون و ماده 20 شناخته نشود، به فرد اجازه داده می شود که بتواند از این عنوان استفاده کند.

اسامی ممنوعه در ثبت احوال (1)
اسامی ممنوعه در ثبت احوال (1)

اسامی ممنوعه در ثبت احوال و مسئله تغییر نام

اسامی ممنوعه در ثبت احوال همانطور که گفته شد یک مسئله متغیر محسوب می شود. چرا که سالانه ممکن است اسامی به این لیست اضافه شود و یا بر اساس شرایطی اسامی از این لیست خارج شود. از این رو معمولا گفته می شود که اگر در پی تغییر نام هستید حتما با یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان مشورت کنید.

این وکیل به خوبی می داند که برای تغییر نام چه شرایطی لازم است. به طور مثال یکی از حالت هایی که سازمان ثبت احوال امکان تغییر نام افراد را فراهم می کند این است که نام فرد در لیست اسامی ممنوعه در ثبت احوال باشد. در این صورت بدون هیچ سختی نام وی تغییر می کند. اما اگر نام وی از اسامی ائمه اطهار باشد امکان تغییر نام نخواهد داشت. این نکته مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×