فسخ و ابطال صلح عمری

فسخ و ابطال صلح عمری (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

فسخ و ابطال صلح عمری

فسخ و ابطال صلح عمری چگونه است؟

فسخ و ابطال صلح عمری چه شرایطی دارد؟ مهمترین نکات فسخ و ابطال صلح عمری چیست؟ بهترین شرایط فسخ و ابطال صلح عمری چیست؟ در چه صورت امکان فسخ و ابطال صلح عمری وجود دارد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص فسخ و ابطال صلح عمری چیست؟ چرا از فسخ و ابطال صلح عمری استفاده می شود؟ فسخ و ابطال صلح عمری در حیطه کدام بخش از قانون است؟ کدام نهاد در خصوص فسخ و ابطال صلح عمری تصمیم گیری می کند؟ فسخ و ابطال صلح عمری چرا حساس است؟

فسخ و ابطال صلح عمری از جمله شرایطی است که طرفین این قرارداد باید نسبت به آن آگاهی داشته باشند. به طور کلی می توانیم اینگونه بیان کنیم که صلح عمری از جمله قراردادهای لازم در قانون حقوقی ایران محسوب می شود. این بدین معنی است که برای انحلال این قرارداد نیاز به پیش شرط های خاصی وجود دارد. اینجاست که کارکرد یک وکیل حقوقی در این خصوص خودش را نشان می دهد.

مسئله مهمی که پیش از شروع به بررسی فسخ و ابطال صلح عمری باید به آن توجه داشته باشید این است که مفاهیمی مانند فسخ، ابطال و انحلال با یک دیگر کاملا متفاوت است. انحلال مفهومی است که تمامی این مفاهیم را در دل خود جای داده است. در کلام ساده تر ابطال، فسخ و … از راه های انحلال قرارداد محسوب می شود. این نکته مهمی است باید آن را در گوشه ذهن خودتان داشته باشید. حال با توجه به این نکته قصد داریم صلح عمری را بشناسیم و بدانیم که چگونه می توان این قرارداد را باطل کرد و یا از شریط فسخ آن استفاده نمود. در ادامه با ما همراه باشید.

فسخ و ابطال صلح عمری و تعریف آن

فسخ و ابطال صلح عمری را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که ابتدا با مفهوم صلح عمری در قانون آشنا شویم. آن چیزی که کاملا مشخص است این موضوع است که صلح عمری از قوانین قراردادها پیروی می کند. در کلام ساده تر صلح عمری قراردادی است میان طرفین که بر اساس آن یکی از طرفین به عنوان صلح کننده اموال خود را به نام صلح شونده منتقل می کند. تفاوت این قرارداد با قراردادهایی مانند خرید و فروش و یا ارث و … در این است که صلح شونده متعهد می شود تا زمان مرگ صلح کننده مانع از بهره مندی وی از مال مذکور نشود.

در کلام ساده تر با وجود این که مال مذکور به نام صلح شونده منتقل می شود، اما همچنان صلح کننده این حق را دارد تا آخر عمر خود از منافع این مال استفاده کند. به طور مثال اگر مال مورد صلح یک خانه باشد صلح کننده این حق را دارد که در آن زندگی کند و یا حتی آن را به اجاره واگذار کند. در این بین صلح شونده تنها به عنوان مالک عین شناخته شده و هیچ اختیاری تا زمان مرگ صلح کننده نخواهد داشت.

نکته بسیار مهمی که در خصوص فسخ و ابطال صلح عمری باید به آن توجه داشته باشید این است که این قرارداد در قانون ایران از نوع قوانین لازم شناخته می شود. در قانون مدنی و حقوقی ایران قرارداد ها به دو دسته لازم و جایز تقسیم می شود. قرارداد های جایز قراردادهایی است که طرفین قرارداد بدون در نظر گرفتن شرایط مکانی و زمانی و بدون نیاز به اجازه طرف مقابل و بدون هیچ پیش شرط قانونی امکان انحلال قرارداد را پیدا می کند.

اما با توجه به این که جامعه نیاز به قراردادهایی دارد که امکان پایداری بیشتری داشته باشد می توان گفت که عمده قراردادهای مهم در جامعه در قالب قرارداد لازم تعریف می شود. این دسته از قراردادها غیر قابل انحلال محسوب می شود مگر این که حالت های خاصی ایجاد شده باشد. بنابراین اگر یکی از طرفین قرارداد لازم اقدام به انحلال قرارداد کند این حق برای فرد مقابل ایجاد می شود که بتواند نسبت به این موضوع پیگیری های لازم قانونی را انجام دهد. فسخ و ابطال صلح عمری از این دست قراردادها محسوب می شود.

فسخ و ابطال صلح عمری (3)
فسخ و ابطال صلح عمری (3)

فسخ و ابطال صلح عمری و شرایط آن

فسخ و ابطال صلح عمری دو حالت از چهار حالتی است که امکان انحلال قرارداد لازم عمری را فراهم می آورد. یک قرارداد لازم تنها در چهار حالت ابطال قرارداد، انفساخ قرارداد، فسخ قرارداد و اقاله امکان انحلال دارد. انفساخ بدین معنی است که شرایطی ایجاد شود که در اختیار طرفین نبوده و به صورت اجباری آن ها را مجبور به ترک و انحلال قرارداد کند. به طور مثال جنون یکی از طرفین می تواند موجب انفساخ و انحلال قرارداد شود.

اقاله نیز بدین معنی است که طرفین قرارداد لازم جدیدی تنظیم کنند که بر اساس آن توافق به انحلال تمام یا بخشی از قرارداد مادر داشته باشند. در کلام ساده تر اقاله یعنی به توافق رسیدن طرفین برای انحلال قرارداد. قانون نیز به گفته یک وکیل حقوقی تهران به این توافق احترام می گذارد.

اما ابطال قرارداد بدین معنی است که ثابت شود این قرارداد از اساس شرایط صحت قانون و شرعی را نداشته است. در کلام ساده تر ثابت شود که در این بین مسئله ای وجود داشته و دارد که باعث می شود که قرارداد از شرایط صحت خارج شود. به طور مثال ممکن است یکی  از طرفین محجور شناخته شود و یا این که ثابت شود قرارداد به اجبار تدوین و امضا شده باشد. ابطال قرارداد بدین معنی است که این قرارداد از اساس غلط است و همه چیز باید به حالت قبل از انعقاد قرارداد باز گردد.

فسخ قرارداد به حالتی گفته می شود که بر اساس شرایط پیش آمده یکی از طرفین این اختیار را پیدا می کند که نسبت به انحلال قرارداد اقدام کند. برخی از این شرایط در قانون پیش بینی شده است. به طور مثال اگر تدلیس در قرارداد اتفاق افتاده باشد این حق فسخ به طرف دیگر قرارداد داده می شود که از قرارداد خارج شود. اما در برخی موارد این حق توسط طرفین در قرارداد ذکر می شود. در صورت برقراری شرایط ذکر شده در قرارداد امکان استفاده از قدرت فسخ برای طرف مشخص شده ایجاد می شود. این ها همه مواردی است که باید در خصوص فسخ و ابطال صلح عمری به آن توجه داشت. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×