وکیل دادسرای ارشاد

وکیل دادسرای ارشاد (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

 وکیل دادسرای ارشاد

 وکیل دادسرای فرهنگ و ارشاد

یکی از مهم ترین مراکزی که معمولا به پرونده های منافی عفت در جامعه رسیدگی می کند، دادسرای ارشاد است. از آنجایی که پرونده های منافی عفت دارای پیچیدگی های قانونی بسیار زیادی می باشند و برای قانونگذار کشور ما اهمیت بسیار زیادی دارد، تنها کسی که می تواند به صورت حرفه ای و تخصصی موضوع را رسیدگی  کند، وکیل دادسرای ارشاد است.

شاید هنگامی که در مورد جرائم منافی عفت صحبت می کنیم، بسیاری از افراد با خود فکر کنند که این جرایم دارای روند دادرسی ساده ای می باشند و خود به تنهایی می توانند مراحل آن را طی کنند، اما حقیقت آن است که جرایم منافی عفت دارای آثار بسیار زیانباری در جامعه می باشند و به همین دلیل قانونگذار کشور ما، مجازات های نسبتا سنگینی را برای مرتکبان آن در نظر گرفته است. در چنین شرایطی ممکن است فرد مرتکب به حداکثر مجازات محکوم شود، در این حالت تکلیف چیست؟ آیا هیچ راهی وجود دارد که فرد مرتکب کمک کنیم تا به حداقل مجازات محکوم شود؟

این موضوع کاملا صحیح است که باید مراجع قضایی به صورت تخصصی به پرونده های مختلف مربوط به جرائم رسیدگی کنند؛ به همین دلیل نیز دادسرای ارشاد وظیفه رسیدگی به پرونده های منافی عفت را بر عهده گرفته است. از آنجایی که جرایم اخلاقی دارای سطوح مختلف و درجه های محکومیت متفاوتی می باشد، بهتر است برای کاهش سطح مجازات و حتی گاهی اثبات عدم محکومیت خود از یک فرد متخصص و با تجربه در این زمینه کمک بگیریم، وکیل دادسرای ارشاد بهترین کسی می باشد که می تواند در این زمینه به افراد کمک کند.

اهمیت کمک گرفتن از وکیل دادسرای ارشاد  

دادسرای ارشاد یا همان دادسرای امنیت اخلاقی نیز مانند بسیاری دیگر از انواع دادسراها برای رسیدگی به پرونده های اخلاقی دارای روند دادرسی حقوقی خاصی است که بسیاری از افراد از آن آگاهی ندارند. گاهی وقتی پرونده فراد به دادسرای ارشاد ارجاع داده می شود، انان دچار نگرانی و سردرگمی می شوند و می خواهند بدانند که تکلیف پرونده آنان چیست و قرار است به چه مجازاتی محکوم شوند؟ پاسخ تمامی این سوالات را می توان از وکیل دادسرای ارشاد دریافت کرد.

وکیل دادسرای ارشاد، بهتر از هر شخص دیگری از روند دادرسی و موضوعات مختلف پرونده ها در دادسرای ارشاد آگاهی دارد و می تواند به موکلان خود  کمک کند تا در جهت احقاق حقوق خود قدم بردارند. این موضوع را هیچ وقت فراموش نکنید که در پرونده های مختلف قانونی، بدون کمک گرفتن از یک فرد با تجربه و متخصص نمی توان انتظار موفقیت داشت.

آمار و ارقام بدست آمده در سال های اخیر به خوبی این موضوع را به اثبات ممی رسانند که درصد موفقیت پرونده هایی که در جریان دادرسی آنان از یک فرد متخصص و باتجربه استفاده شده استف بسیار بیشتر از دیگر پرونده هایی است که افراد از جریان آن هیچ اطلاعی ندارند و نمیتوانند از راهکار های حقوقی مختلف برای دفاع از حقوق خود استفاده کنند.

 وکیل دادگاه ارشاد دارای تجربه و مهارت در وکالت  انواع مختلف پرونده های منافی عفت می باشد. چنین وکیلی علاوه بر ارائه مشاوره حقوقی به موکلان خود، از ترفند های حقوقی مختلفی استفاده می کند تا روند دادرسی پرونده با اطناب روبرو نشود و اشخاص هر چه سریعتر به نتیجه مطلوب در جریان پرونده برسند.

صلاحیت دادسرای ارشاد

برای این که بتوانیم حد اختیارات وکیل دادسرای ارشاد را به خوبی درک کنی، ابتدا باید بتوانید صلاحیت این دادسرای تخصصی را بشناسیم.به طور کلی هر نوع جرم فرهنگی و اجتماعی که به طور مستقیم با عنف در ارتباط باشد را می توان در حیطه بررسی این دادسرا قلمداد کرد.

به طور کلی دادسرای ارشاد وظیفه دارد جامعه را از نظر فرهنگی پایش کند  و به جرم هایی مانند تهیه و تولید مدیاهای مستهجن، تهیه و پخش دستگاه های ماهواره ای، استفاده از انواع دستگاه های غیر مجاز صوتی و تصویری، تهیه و تولید و توزیع مشروبات الکلی و …  می پردازد.

برخی از عموم مردم تصور می کنند که دادسرای ارشاد مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد است و احتمالا به تخلف های مربوط به محصولات فرهنگی و هنری تولید شده در داخل کشور رسیدگی می کند اما این تنها یک تصور غلط است که احتمالا به علت تشابه اسمی میان وزارت ارشاد و دادسرای ارشاد به وجود آمده است.

اگر بخواهیم واضح تر بیان کنیم، حیطه صلاحیت های دادسرای ارشاد و به تبع آن وکیل دادسرای ارشاد شامل جرائم زیر می شود:

جرایم مرتبط با تجهیزات دریافت از ماهواره

خرید، فروش، تهیه، توزیع، تکثیر و تجارت محصولات سمعی و بصری مستهجن و مبتذل

قاچاق مشروبات الکلی

ایجاد مزاحمت برای زنان یا اطفال در معابر یا انظار عمومی

دایر کردن مرکز فساد و فحشا و یا ترغیب به آن

شرب خمر

جرایم منافی عفت و اخلاق عمومی

قمار و جرایم مرتبط با آن

قاچاق انسان

رانندگی با حالت مستی

ساخت، نگهداری و حمل مشروبات الکلی

جریحه دار نمودن عفت عمومی

تهدید به انتشار تصاویر خصوصی اشخاص

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که بسیاری دادسرای ارشاد را به نام قدیمی آن یعنی دادگاه امنیت اخلاقی می شناسند. بنابراین توجه داشته باشید که عنوان دادسرای ارشاد در این مقاله و به طور کلی در مجامع حقوقی از سال 98 به بعد به معنی همان دادگاه امنیت اخلاقی است.

قوانین مربوط به جرایم منافی عفت در قانون آیین دادرسی کیفری

در ماده 102 قانون آیین دادرسی کیفری آمده است که انجام هرگونه تعقیب و تحقیق در جرائم منافی عفت ممنوع است و پرسش از هیچ فردی در این خصوص مجاز نیست، مگر در مواردی که جرم در مرئی و منظر عام واقع شده و یا دارای شاکی یا به عنف یا سازمان‌یافته باشد که در این صورت، تعقیب و تحقیق فقط در محدوده شکایت و یا اوضاع و احوال مشهود توسط مقام قضائی انجام می‌شود.

  در جرائم منافی عفت هرگاه شاکی وجود نداشته باشد و متهم بدواً قصد اقرار داشته باشد، قاضی وی را توصیه به پوشاندن جرم و عدم اقرار می‌کند.  قاضی مکلف است عواقب شهادت فاقد شرایط قانونی را به شاهدان تذکر دهد.

  در جرایم مذکور در این ماده، اگر بزه دیده محجور باشد، ولی یا سرپرست قانونی او حق طرح شکایت دارد. در مورد بزه دیده بالغی که سن او زیر هجده سال است، ولی یا سرپرست قانونی او نیز حق طرح شکایت دارد.

همانطور که می بینید، قوانین مربوط به جرائم منافی عفت و پرونده های مربوط به جرائم که در دادسرای ارشاد مرح می شون دارای پیچیدگی های نسبتا خاصی می باشند و بدون کمک وکیل دادسرای ارشاد، طی کردن مراحل دادرسی آنها سخت و آسیب زا خواهد بود.

نقش اساسی وکیل دادسرای ارشاد در پرونده های منافی عفت

آن چیزی که باعث شده است دادگاه امنیت اخلاق یا همان دادسری ارشاد نسبت به سایر انواع دادسراهای تخصصی و عمومی خاص تر باشد، موارد صلاحیت آن است.

در واقع اگر یک بار دیگر به جرائم تحت بررسی این دادسرا نگاه کنیم متوجه می شویم که تقریبا عمده بزه های مرتبط با فرهنگ اجتماعی در این دادسرا مورد بررسی قرار می گیرد. به عبارت ساده تر این دادسرا به طور مستقیم سعی دارد فرهنگ اجتماعی را به مسیر مشخصی هدایت کند.

اگر این دادسرا در برابر برخی از جرائم ساده تر و در برابر برخی دیگر از جرائم سرسختانه تر رفتار کند، عملا نشان می دهد که جامعه از نظر فرهنگی به کدام سمت و سوی کشیده شده یا می شود.

از نظر حکومتی نیز دادسرای ارشاد اهمیت بالایی دارد. چرا که این دادسرا محصول شعائر ابتدای نظام و انقلاب است، از این رو رای های صادره آن اهمیت بالایی دارد.

با توجه به این حساسیت ها و اهمیت بالای دادگاه و دادسرای ویژه ارشاد عملا می توان حدس زد که تا چه اندازه وکیل دادسرای ارشاد می تواند مهم باشد.

در واقع وکیل دادسرای ارشاد باید بتواند فارغ از حساسیت های این دادسرا به خوبی از موکل خود دفاع کند. مورد مهم دیگری که باعث شده کار وکیل دادسرای ارشاد سخت تر شود این است که غالب جرایم مورد بررسی در این دادسرا جنبه عمومی دارد و عملا همیشه یک مدعی العموم وجود دارد که از دادگاه مجازات های مقتضی را برای متهم درخواست کند. بنابراین یک وکیل دادسرای ارشاد علاوه بر این که باید بتواند در برابر قاضی و شاکی خصوصی از موکل خود دفاع کند باید در برابر مدعی العموم نیز بایسند.  همچنین طرف خواهان دعوی نیز می تواند برای دفاع بهتر از حقوق خود و راضی کردن قاضی از وکیل دادسرای ارشاد استفاده کند.

محکومیت های دادسرای ارشاد

همانطور که در بالاتر گفته شد دادسرای ارشاد به نوعی یکی از متولیان فرهنگی جامعه محسوب می شود، از این رو چه از نظر قانون گذار و چه از نظر نظام حاکم بر ایران اهمیت بسیاری دارد. همین موضوع باعث شده است که عملا قانونگذار تا حد امکان مهمترین و بهترین ابزارهای قانونی را در اختیار این دادسرا قرار دهد و به نوعی می توان گفت که محکومیت های صادره این دادسرا بسیار سنگین است.

به عبارت ساده تر اگر بخواهیم بیان کنیم، این دادسرا می تواند محکومیت های سنگین مانند حکم اعدام، سنگسار ( رجم ) و … را صادر کند. همین موضوع باعث شده است که اهمیت وکیل دادسرای ارشاد بیش از پیش مشاهده شود.

در واقع یک وکیل خبره می تواند کاری کند که موکلش از اتهامات وارده تبرئه شود و یا کمترین حالت مجازات برای او صادر شود. در صورتی که اگر وکیل نتواند دفاع خوبی از موکل خود داشته باشد، قضات این دادسرا قادر هستند بدترین و سنگین ترین مجازات ها را به متهم تحمیل کنند. چرا که این دادسرا عملا بسیار خشک و کاملا مقرراتی است و به نوعی می توان گفت سنگین ترین و سخت ترین دادگاه تخصصی ایران محسوب می شود.

البته این اتفاق چندان غیر منطقی نیست. چرا که این دادسرا عملا وظیفه دارد عنف و فرهنگ عمومی جامعه را مدیریت کند و اگر بخواهد کمی انعطاف در این زمینه نشان بدهد جامعه درگیر یک هرج و مرج عجیب می شود.

اما با این وجود، یک وکیل دادسرای ارشاد خبره می تواند کاری کند که عملا قضات دادسرای ارشاد دید بهتری نسبت به موکل او پیدا کنند. نکته مهم دیگر که وکیل دادسرای ارشاد باید با آن دست و پنجه نرم کند همان چیزی که در بالاتر نیز به آن اشاره کردیم. در واقع یک وکیل دادگستری در این دادگاه ها مجبور است در اکثر مواقع با مدعی العموم مجادله و شاید مبارزه کند. با وجود این که در بسیاری از دادگاه ها مدعی العموم وجود دارد، اما در این دادسرای ویژه که به طور اختصاصی مرتبط با فرهنگ عمومی جامعه است، عملا مقابله کردن با مدعی العموم کار چندان ساده ای نیست.

انتخاب بهترین وکیل دادسرای ارشاد

اما سوال مهم دیگری که وجود دارد این است که چگونه می توان بهترین وکیل دادسرای ارشاد را پیدا کرد؟ به عبارت ساده تر خبره ترین وکیل دادسرای ارشاد چه ویژگی هایی دارد؟

در قانون لفظی برای انواع وکلا به کار نرفته است. یعنی به طور مشخص از عبارت ” وکیل دادسرای ارشاد” یا سایر انواع وکلا نام برده نشده است. در تعریف قانونی وکیل پایه یک دادگستری کسی است که در رشته دانشگاهی حقوق فارغ التحصیل شده و در امتحان های کانون وکلا موفق بوده و در نهایت دارای پروانه وکالت است.

بنابراین شما می توانید در دادگاه های امنیت اخلاقی از هر نوع وکیل پایه یک دادگستری استفاده کنید. مثلا شما می توانید از یک وکیل ثبت یا یک وکیل دعاوی خانواده بخواهید که از شما در دادگاه ارشاد دفاع کند. اما سوال اینجاست آیا این وکلا می توانند کارایی لازم را داشته باشند؟ مسلما خیر.

هر کدام از وکلا بسته به تجربه و تخصص های تحصیلی که دارند در بخش های مختلفی از حقوق کارآمد هستند. این موضوع در مورد وکیل دادسرای ارشاد نیز صدق می کند. این وکیل باید با موارد مهمی مانند زنا، لواط، عنف و … آشنایی داشته باشد و به نوعی تسلط کافی بر قانون مدنی داشته باشد. از طرف دیگر داشتن تجربه کافی در این دادگاه ها و آشنایی کامل با جو نسبتا سنگین این دادگاه ها می تواند کمک به سزایی در دفاع از موکلین آن ها داشته باشد.

صدور انواع قرار تامین در بازپرسی دادسرای ارشاد

به منظور دسترسی به متهم و حضور به موقع وی، جلوگیری از فرار یا مخفی شدن او و تضمین حقوق بزه دیده برای جبران ضرر و زیان وی، بازپرس پس از تفهیم اتهام و تحقیق لازم، در صورت وجود دلایل کافی، یکی از قرارهای تامین زیر را صادر می کند:

الف – التزام به حضور با قول شرف

ب – التزام به حضور با تعیین وجه التزام

پ – التزام به عدم خروج از حوزه قضائی با قول شرف

ت – التزام به عدم خروج از حوزه قضائی با تعیین وجه التزام

ث- التزام به معرفی نوبه‏ ای خود به صورت هفتگی یا ماهانه به مرجع قضایی یا انتظامی با تعیین وجه التزام

ج – التزام مستخدمان رسمی کشوری یا نیروهای مسلح به حضور با تعیین وجه التزام، با موافقت متهم و پس از اخذ تعهد پرداخت از محل حقوق آنان از سوی سازمان مربوط

چ- التزام به عدم خروج از منزل یا محل اقامت تعیین شده با موافقت متهم با تعیین وجه التزام از طریق نظارت با تجهیزات الکترونیکی یا بدون نظارت با این تجهیزات

ح – اخذ کفیل با تعیین وجه الکفاله

خ – اخذ وثیقه اعم از وجه نقد، ضمانت‏ نامه بانکی، مال منقول یا غیر منقول

د – بازداشت موقت با رعایت شرایط مقرر قانونی

ر جرائم غیر عمدی در صورتی که به تشخیص مقام قضائی تضمین حقوق بزه‏ دیده به طریق دیگر امکان‏ پذیر باشد، صدور قرار کفالت و وثیقه جایز نیست.

برای اتهامات متعدد متهم، قرار تأمین واحد صادر می شود، مگر آنکه رسیدگی به جرائم ارتکابی در صلاحیت ذاتی دادگاههای مختلف باشد که در این صورت برای اتهامات موضوع صلاحیت هر دادگاه، قرار تامین مناسب و مستقل صادر می شود.

مزایای کمک گرفتن از وکیل دادسرای ارشاد

یکی از سوالات اساسی و بسیار مهمی که معمولا ممکن است برای بسیاری از افراد پیش آید آن می باشد که اصلا مزایای کمک گرفتن از وکیل دادسرای ارشاد چیست و چرا باید از چنین فردی کمک بگیریم؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که مزایای کمک گرفتن از وکیل دادسرای ارشاد به موارد مختلفی تقسیم می شود که به طور خلاصه به چند مورد آنها اشاره می کنیم:

وکیل دادسرای ارشاد، تمامی اطلاعات لازم در مورد انواع پرونده های مختلفی که مرجع رسیدگی ان دادسرای ارشاد است در اختیار مراجعان قرار می دهد و به انها کمک می کند تا از کوتاهترین راه های قانونی برای حل مشکل پرونده استفاده کنند.

با کمک وکیل دادگاه ارشاد می توان از ادله و مدارک معتبری برای کاهش میزان مجازات استفاده کرد.

افرادی که از جریان پرونده های مختلف بی اطلاع هستند و دقیقا نمی دانند که مراحل دادرسی پرونده آنها چگونه است، دچار فشار روحی و روانی شدیدی می گردند. هنگامی که وکالت پرونده را به وکیل دادگاه ارشاد می سپاریم، دگر جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد و همین موضوع باعث ایجاد آرامش و روحی و روانی می گردد.

وکیل دادگاه ارشاد می تواند در تمامی جلسات دادگاه حضور یابد و از حقوق موکل خود دفاع کند. حضور چنین وکیلی در جلسات دادگاه باعث می شود تا هیچگونه اتهامی به ناحق به موکل او وارد نشود. هنگامی که میزان اتهامات شخص کاهش یابد، مسلما میزان مجازات او نیز کاهش می یابد.

وکیل دادگاه ارشاد دارای مهارت و تخصص کافی در زمینه تهیه و تنظیم لوایح و دفاعیه ها می باشد. به همین علت نیز جلسات دادرسی بدون ایجاد کوچکترین وقفه ای پیش خواهد رفت.

چه زمانی به سراغ وکیل دادگاه ارشاد برویم؟

به تمامی افرادی که دچار مشکلات مختلفی در دادگاه و دادسرای ارشاد شده اند، توصیه میکنیم که از همان ابتدای  جریان پرونده، برای پیگیری موضوع به وکیل دادسرای ارشاد مراجعه نمایند. در برخی از مواقع مشاهده می شود که افراد پس از آغاز جریان پرونده و شکست در چنند جلسه دادگاه به سراغ وکیل دادگاه ارشاد می روند.

در چنین حالتی معمولا وکیل دادگاه ارشاد سعی می کند تا از موکل خود دفاع کند و لوایح و اسناد معتبری را تهیه کند اما حقیقت آن است که شاید نتیجه مطلوبی که میتوان در ابتدای جریان یک پرونده گرفت را نتوان در اواسط جریان دادرسی گرفت.

هرچند که وکیل دادگاه ارشاد سعی می کند تا میزان اسیب ههای احتمالی را کاهش دهد اما هیچوقت نباید در چنین مواقعی  انتظار داشت که نتیجه پرونده به صورت ناگهانی تغییر کند. بنابراین برای جلوگیری از تضییع حقوق افراد، بهتر است اناان از همان ابتدا به سراغ وکیل دادسرای ارشاد بروند و از خدمات حقوقی او استفاده نمایند.

از دیگر مسائلی که ممکن است هنگام مراجعه به وکیل دادگاه ارشاد برای افراد بوجود آید، آن است که انان با خود فکر می کنند آیا برای مراجعه به چنین وکیلی دارای ویژگیهای خاصی باشند و یا انکه محدودیتی برای مراجعان وجود دارد؟

در رابطه با این موضوع باید بگوییم که هیچ گونه محدودیتی برای مراجعه به وکیل دادگاه ارشاد وجود ندارد و همه افراد در هر سن وسالی می توانند از خدمات حقوقی این وکیل استفاده کنند. حتی در بسیاری از مواقع مشاهده می شود که هیچگونه پرونده ای د ردادگه یا دادسرای ارشاد مطرح نشده است اما افراد قصد دارند تا پاسخ سوالات خود را در مورد جرائم مربوط به منافی عفت و مجازات مربوط به آنها بدست آورند.

یکی از راه های کاهش میزان جرائم منافی عفت در جامعه آن می باشد که افراد اطلاعات قانونی و آگاهی های حقوقی را در رابطه با موضوع مربوطه بدست آورند. بنابراین  با مراجعه به وکیل دادسرای ارشاد می توان تا حد زیادی میزان ارتکاب به جرایم را در جامعه کاهش داد.

بازداشت موقت در شعبه اول بازپرسی ارشاد

یکی از مهم ترین اتفاقاتی که معمولا در دادسرای ارشاد رخ می دهد آن است که در مرحله بازپرسی معمولا پرونده توسط بازپرس مورد بررسی قرار می گیرد و با توجه به نوع جرم ارتکابی ممکن است قرار بازداشت موقت نیز صادر شود. در چنین مواردی وکیل دادسرای ارشاد، دارای نقش بسیار مهمی می باشد.

افراد میتوانند با کمک وکیل دادسرای ارشاد، اسناد و مدارکی را ارائه دهند تا حکم بازپرسی در شعبه اول بازپرسی به ضرر متهم صادر نشود و قرار بازداشت نیز به تعویق افتد. وکیل دادسرای ارشاد دارای تجربه کافی در این زمینه می باشد و به خوبی می داند که از چه مدارک و اسنادی باید در این زمینه کمک بگیرد.

بر اساس ماده 242 قانون آیین دادرسی میتوان موارد رفع بازداشت موقت را که معمولا وکیل دادسرای ارشاد برای اثبات آنها اقدام می کند را به موارد متعددی تقسیم کرد، هرگاه علت بازداشت مرتفع شود و موجب دیگری برای ادامه آن نباشد، بازپرس با موافقت دادستان فوری از متهم رفع بازداشت می کند.

در صورت مخالفت دادستان با تصمیم بازپرس، حل اختلاف با دادگاه صالح است. اگر متهم نیز موجبات بازداشت را مرتفع بداند، می تواند فک قرار بازداشت یا تبدیل آن را از بازپرس تقاضا کند. بازپرس به طور فوری و حداکثر ظرف پنج روز به طور مستدل راجع به درخواست متهم اظهار نظر می کند. در صورت رد درخواست، مراتب در پرونده ثبت و قرار رد به متهم ابلاغ می شود و متهم می تواند ظرف ده روز به آن اعتراض کند. متهم در هر ماه فقط یک بار می تواند این درخواست را مطرح کند.

بر اساس مفاد این ماده قانونی،هرگاه در جرائم موضوع ماده 302 قانون آیین دادرسی کیفری تا دو ماه و در سایر جرایم تا یک ماه به علت صدور قرار تامین، متهم در بازداشت بماند و پرونده اتهامی او منتهی به تصمیم نهائی در دادسرا نشود، بازپرس مکلف به فک یا تخفیف قرار تامین است.

 اگر علل موجهی برای بقای قرار وجود داشته باشد، با ذکر علل مزبور، قرار، ابقاء و مراتب به متهم ابلاغ می شود. متهم می تواند از این تصمیم ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ به دادگاه صالح اعتراض کند. فک یا تخفیف قرار بدون نیاز به موافقت دادستان انجام می شود و ابقای تامین باید به تایید دادستان برسد و در صورت مخالفت دادستان، حل اختلاف با دادگاه صالح است. فک، تخفیف، یا ابقای بازداشت موقت، باید به تایید دادستان برسد و در صورت مخالفت دادستان، حل اختلاف با دادگاه صالح است.

توجه:

وکیل دادسرای ارشاد می تواند از همان مراحل تحقیقات مقدماتی تا زمان کیفرخواست تمامی مسائل حقوقی مربوط به موکل خود را بر عهده گیرد و دادخواست های مختلفی را در جهت دفاع از حقوق او تنظیم نماید.

دادستان در جریان تحقیقات مقدماتی تا پیش از تنظیم کیفر خواست می تواند تشدید یا تخفیف تأمین را از بازپرس درخواست کند. هرگاه بین بازپرس و دادستان موافقت حاصل نشود، پرونده برای رفع اختلاف به دادگاه ارسال می‏ شود و بازپرس طبق نظر دادگاه اقدام می کند. پس از تنظیم کیفرخواست نیز دادستان می تواند حسب مورد، از دادگاهی که پرونده در آن مطرح است، درخواست تشدید یا تخفیف تامین کند. متهم نیز می تواند تخفیف تامین را درخواست کند. تقاضای فرجام خواهی نسبت به حکم، مانع از آن نیست که دادگاه صادر کننده حکم، به این درخواست رسیدگی کند. در صورت رد درخواست، مراتب رد در پرونده ثبت می شود. تصمیم دادگاه در این موارد قطعی است.

  تقاضای دادستان یا متهم به شرح مقرر در این ماده، در مورد تشدید یا تخفیف نمی‌تواند بیش از یک ‌بار مطرح شود. چنانچه به نظر دادگاه، قرار تامین صادره متناسب نباشد، نسبت به تخفیف یا تشدید آن اتخاذ تصمیم می‏ نماید.

در مواردی که پرونده متهم در دادگاه مطرح شده و از متهم قبلاً تامین اخذ نشده یا تامین قبلی منتفی شده باشد، دادگاه، خود یا به تقاضای دادستان و با رعایت مقررات این قانون، قرار تأمین یا نظارت قضائی صادر می کند. چنانچه تصمیم دادگاه منتهی به صدور قرار بازداشت موقت شود، این قرار، طبق مقررات این قانون، قابل اعتراض در دادگاه تجدید نظر استان است.

مجازات های قانونی مربوط به جرائم منافی عفت

 فراموش نکنید شما در جلسه مشاوره حقوقی با وکیل دادسرای ارشاد می توانید از تمامی نکات قانونی مربوط به پرونده های مختلف در دادسرای ارشاد آگاهی پیدا کنید. همانطور که اشاره کردیم وکیل دادسرای ارشاد وظیفه دارد که خدمات حقوقی لازم را در جهت پرونده های مطروحه در این دادسرا ارائه دهد. در حالت کلی دادسرا و دادگاه ارشاد به تمامی جرایم منافی عفت رسیدگی می کند.

یکی از چالش های اساسی که معمولا برای بسیاری از افرادی که به وکیل دادسرای ارشاد مراجعه می کنند، پیش می اید ان است که مجازات های مختلف جرائم منافی عفت به چه مواردی تقسیم می شوند؟

مجازات‌های جرائم منافی عفت در مقررات مربوط به «حدود»، «تعزیرات» و «مجازات‌های بازدارنده»طرح شده اند. در   در حالت کلی جرائم منافی عفت را می‎توان به دو نوع مهم تقسیم نمود:

۱)ـ جرائم منافي عفت مستلزم حد؛

۲)ـ جرائم منافی عفت مستلزم تعزیر و مجازات‌های بازدارنده.

در قانون مجازات اسلامی، تحت عنوان حدود پنج نوع جرم منافی عفت ذکر شده است که عبارتند از:

زنا، لواط، مساحقه، قوادی و قذف.

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که جرائم منافی عفت دارای مصادیق مختلفی می باشند و نمی توان ان را تنها محدود به چند نمونه کرد اما برای اینکه میزان اطلاعات و آگاهی شما در این زمینه افزایش پیدا کند به چند نمونه از مهم ترین و اساسی ترین مصادیق این جرائم اشاره می کنیم و مجازات های قانونی آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم تا چالش های ذهنی شما تا حد زیادی برطرف شود.

جرم زنا

یکی از مهم ترین مصادیقی که می توان در  پرونده های دادسرای ارشاد به ان اشاره کرد، پرونده های مربوط به جرم نا می باشد که وکیل دادسرای ارشاد نقش بسیار مهم و اساسی در روند دادرسی این جرائم ایفا می کند.

بر اساس ماده 224 قانون مجازات اسلامی، زنا عبارت است از جماع مرد و زنی که علقه زوجیت بین آنها نبوده و از موارد وطی به شبهه نیز نباشد.

جماع با دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه در قُبُل یا دُبُر زن محقق می شود. هرگاه طرفین یا یکی از آنها نابالغ باشد، زنا محقق است لکن نابالغ مجازات نمی شود و حسب مورد به اقدامات تامینی و تربیتی مقرر در کتاب اول این قانون محکوم می گردد.

جماع با میت، زنا است مگر جماع زوج با زوجه متوفای خود که زنا نیست لکن موجب سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش می شود.

 هرگاه متهم به زنا، مدعی زوجیت یا وطی به شبهه باشد، ادعای وی بدون بینه یا سوگند پذیرفته می شود مگر آنکه خلاف آن با حجت شرعی لازم ثابت شود. حد زنا در موارد زیر اعدام است:

الف- زنا با محارم نسبی

 ب- زنا با زن پدر که موجب اعدام زانی است.

پ- زنای مرد غیر مسلمان با زن مسلمان که موجب اعدام زانی است.

ت- زنای به عنف یا اکراه از سوی زانی که موجب اعدام زانی است.

هرگاه کسی با زنی که راضی به زنای با او نباشد در حال بیهوشی، خواب یا مستی زنا کند رفتار او در حکم زنای به عنف است. در زنا از طریق اغفال و فریب دادن دختر نابالغ یا از طریق ربایش، تهدید و ترساندن زن اگرچه موجب تسلیم شدن او شود نیز حکم فوق جاری است.

حد زنا برای زانی محصن و زانیه محصنه رجم است. در صورت عدم امکان اجرای رجم با پیشنهاد دادگاه صادرکننده حکم قطعی و موافقت رئیس قوه قضاییه چنانچه جرم با بینه ثابت شده باشد، موجب اعدام زانی محصن و زانیه محصنه است و در غیر این صورت موجب صد ضربه شلاق برای هر یک می باشد.

لواط، تفخیذ و مساحقه

وکیل دادسرای ارشادف بهتر از هر شخص دیگری می تواند وکالت مربوط به پرونده های لواط، تفخیذ و مساحقه را بر عهده گیرد. با استناد به ماده 223 قانون مجازات اسلامی می توان گفت، لواط عبارت از دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه در دبر انسان مذکر است.

حد لواط برای فاعل، درصورت عنف، اکراه یا دارا بودن شرایط احصان، اعدام و در غیر این صورت صد ضربه شلاق است. حد لواط برای مفعول در هر صورت (وجود یا عدم احصان) اعدام است.

در صورتی که فاعل غیر مسلمان و مفعول، مسلمان باشد، حد فاعل اعدام است. احصان عبارت است از آنکه مرد همسر دائمی و بالغ داشته باشد و در حالی که بالغ و عاقل بوده از طریق قبل با همان همسر در حال بلوغ وی جماع کرده باشد و هر وقت بخواهد امکان جماع از همان طریق را با وی داشته باشد.

تفخیذ عبارت از قرار دادن اندام تناسلی مرد بین ران ها یا نشیمنگاه انسان مذکر است. دخول کمتر از ختنه گاه در حکم تفخیذ است.

در تفخیذ، حد فاعل و مفعول صد ضربه شلاق است و از این جهت فرقی میان محصن و غیرمحصن و عنف و غیرعنف نیست. در صورتی که فاعل غیرمسلمان و مفعول، مسلمان باشد، حد فاعل اعدام است.

همجنس گرایی انسان مذکر در غیر از لواط و تفخیذ از قبیل تقبیل و ملامسه از روی شهوت، موجب سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش است. حکم این ماده در مورد انسان مؤنث نیز جاری است.

 مساحقه عبارت است از اینکه انسان مؤنث، اندام تناسلی خود را بر اندام تناسلی همجنس خود قرار دهد. حد مساحقه، صد ضربه شلاق است. در حد مساحقه، فرقی بین فاعل و مفعول و مسلمان و غیرمسلمان و محصن و غیرمحصن و عنف و غیرعنف نیست.

در صورت نبود ادله اثبات قانونی بر وقوع جرائم منافی عفت و انکار متهم هرگونه تحقیق و بازجویی جهت کشف امور پنهان و مستور از انظار ممنوع است. موارد احتمال ارتکاب با عنف، اکراه، آزار، ربایش یا اغفال یا مواردی که به موجب این قانون در حکم ارتکاب به عنف است از شمول این حکم مستثنی است.

اداره ارشاد و معاضدت قضایی چیست؟

از جمله مواردی که معمولا در جلسات مشاوره حقوقی با وکیل دادسرای ارشاد در رابطه با ان بحث و گفتگو می شود، اداره ارشاد و معاضدت قضایی است. بسیاری از افراد هنگامی که در مورد دادسرای ارشاد صحبت می شود، این سوال برایشان پی می اید که اداره ارشاد چیست؟

بر اساس ماده 10 اصلاحي قانون تشكيل دادگاههاي عمومي و انقلاب مصوب 1381 و ماده 42 آيين‌نامه اجرايي آن در دادگستري ها و مجتمع هاي قضايي، اداره مذكور (ارشاد و معاضـدت قضـايي) زير نظر روساي حـوزه‌هاي قضايي با هدف توانمند ساختن مراجعه‌كنندگان به دادگستري و جلب رضايت آنان و رعايت حقوق همه جانبه آنها تشكيل مي‌گردد.

 اين اهداف از طريق راهنمايي و ارشاد مراجعين در راستاي اقامه دعوا و پيگيري آن و همچنين بهره‌گيري از وكلاي معاضدتي براي مراجعين بي‌بضاعت و امكان وكالت اتفاقي و استفاده از كارشناسان و تجميع نمايندگان واحدهاي مرتبط با محاكم و دادسراها در اين اداره، در جهت تسهيل امور استعلامات و تعاملات، عينيت خواهديافت.

  وظايف اداره ارشاد

الف ـ افزايش آگاهي هاي مراجعان در خصوص اهداف، وظايف و تشكيلات قوه قضائيه، نحوه طرح شكايات و دعاوي و چگونگي تنظيم قراردادها و تعهدات و اعمال حقوقي، راهنمايي و ارائه راههاي سهل و كوتاه در احقاق حق به مراجعان واحدهاي قضائي، همكاري در ايجاد و گسترش دفاتر خدمات و راهنمايي حقوقي در ادارات، سازمانها و مؤسسات دولتي و شهرداريها و نهادهاي انقلاب اسلامي و اتحاديه‌هاي صنفي.

ب ـ راهنمايي و ارشاد نسبت به چگونگي اخذ مشاوره و وكالت اتفاقي و كارشناسي.

ج ـ تعيين وكيل معاضدتي براي اشخاص بي‌بضاعت.

د ـ دلالت مراجعين به رابطان سازمانها و نهادهاي مرتبط با محاكم، در جهت تسريع در اخذ استعلامات و انجام مكاتبات.

اهمیت وکیل دادسرای ارشاد از نظر جامعه شناختی

غالب ما این عقیده را داریم که وکلا تنها در حیطه قانون و دادگاه و مسائل مربوط به آن تاثیر گذار هستند و تقریبا نقش آن ها را نمی توانیم در زندگی معمولی عموم افراد جامعه به شکل مشخصی ببینیم. اما این موضوع در مورد وکیل دادسرای ارشاد کمی متفاوت است.

این وکلا به طور مستقیم در دادگاه ها و دادسراهایی فعالیت می کنند که با مسئله فرهنگ اجتماعی ارتباط تنگاتنگ دارند. از این رو رفتار آن ها در این دادگاه و ارتباط مستقیم آن ها با طرفین دعوی مرتبط با موضوع های فرهنگی و اجتماعی باعث شده است که این وکلا تاثیر مستقیم و غیر مستقیم بر روند فرهنگی جامعه داشته باشند.

به طور مثال وقتی وکلا راهکاری عملی و قانونی برای کاهش مجازت یکی از این جرائم پیدا کنند و بتوانند بر اساس آن دادگاه را راضی یا متقاعد کنند که جرم صورت گرفته قابل گذشت است و یا باید با کمترین حالت ممکن مجازات شود، عملا جامعه کم کم به سمت آن بزه کشیده می شود.

این تاثیر می تواند جنبه های مثبت و منفی مختلفی داشته باشد که در این جا فرصت بحث آن نیست. آن چیزی که در این جا اهمیت دارد این است که عملا وکیل دادسرای ارشاد می تواند بر خلاف سایر وکلا تاثیر مستقیم و غیر مستقیم در روند کلی و عمومی جامعه داشته باشد. تاثیری که شاید خود ما هم طی چند سال گذشته در بخش های مختلفی آن را احساس کرده ایم.

مقالات مرتبط:

وکیل دادسرای کارکنان دولت

وکیل سرقفلی

وکیل دیوان عالی کشور

وکیل تخلیه

وکیل حقوقی

وکیل ملکی

وکیل کیفری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×