توقیف حساب افراد بدهکار

توقیف حساب افراد بدهکار (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

توقیف حساب افراد بدهکار

یکی از راه هایی که قانون برای دریافت بدهی محکوم له از محکوم علیه انجام می دهد توقیف حساب بانکی بدهکار است. پس توقیف حساب افراد بدهکار یکی از راه حل های قانونی است که تحت شرایط خاصی انجام می شود. در این مقاله بر آن شده ایم تا با نحوه مطالبه وجه از افراد بدهکار و شرایط توقیف حساب بانکی این افراد بپردازیم همراه ما باشید.

منظور از توقیف حساب افراد بدهکار چیست؟

منظور از توقیف حساب افراد بدهکار ضبط وجوه بانکی افرادی است که به هر علتی به شخص دیگری بدهکار هستند و توقیف حساب از طریق قانون امکان پذیر است. توقیف حساب به دلایل زیادی انجام می شود گاهی به دلیل عملیات و قوانین بانکی زمانی که فرد به مدت طولانی از حساب خود استفاده نکنند حساب آنان توقیف می شود پس این امر به دلیل مقررات درون بانکی صورت می گیرد. گاهی نیز به دلیل ضمانت بانکی حساب بانکی افراد توقیف می شود. به این معنی که فرد ضامن بازپرداخت وام فرد دیگر شده است و در صورت عدم باز پرداخت وام از سوی وام گیرنده حساب شخص ضامن توقیف می شود. برخی اوقات نیز به دلیل چک برگشتی حساب توقیف می شود.

اما در بعضی مواقع بنا به دستور قضایی توقیف و بازداشت حساب بانکی صورت می گیرد. به این معنی که فرد نمی تواند تا اطلاع ثانوی و تا رفع موضوع پیش آمده از حساب خود برداشت نماید. همچنین در صورت عدم پرداخت بدهی به میزان بدهی وی از حساب او کسر می شود تمامی این اقدامات در شرایط خاصی صورت می گیرد و لازمه وجود شرایطی ویژه است. در ادامه قصد داریم به این موضوع بپردازیم که چه زمان مرجع قضایی دستور به توقیف حساب بانکی افراد می دهد و این مهم چگونه صورت می گیرد.

دستور مرجع قضایی به توقیف حساب بانکی افراد بدهکار چگونه است؟

به جهت حفظ منافع و حقوق مردم مراجع قضایی برای دریافت مطالبه اقدامات تامینی مختلفی را انجام خواهد داد که یکی از این اقدامات توقیف حساب بانکی افراد بدهکار است. البته لازم به ذکر است که توقیف حساب بانکی به تصمیم قاضی دادگاه بستگی دارد و ممکن است قاضی از این اقدام تامینی استفاده ننماید. اما آنچه که مشخص است قانون گذار برای احقاق حق و حقوق افراد توقیف حساب بانکی را پیش بینی نموده است. البته لازم است که یادآور شویم که قاضی پرونده در صورت دستور توقیف حساب حتما شرایط قانونی را در نظر خواهد گرفت که در ادامه به این موضوع می پردازیم.

زمانی که فرد خواهان به یکی از مراجع قضایی برای دریافت مطالبه طلب خود اقدام به طرح دعوا می کند فرد خوانده به دادگاه احضار می شود و از وی خواسته می شود تا در حق خود دفاعیات را انجام دهد. اگر رای دادگاه به محکوم شدن فرد خوانده منتهی شود دادگاه و قانون راه های مختلفی را برای دریافت مطالبه وجه بدهی در پیش روی فرد بدهکار قرار می دهد. ابتدا دادگاه فرصت زمانی مشخصی را به محکوم علیه داده تا نسبت به تسویه بدهی خود اقدامات لازم را انجام دهد در این مهلت زمانی از فرد بدهکار تامین مناسب یا تعهد خاصی اخذ خواهد شد. اگر محکوم علیه علیرغم دادن تعهد و یا دادن تامین مناسب به دادگاه همچنان اقدام لازم برای پرداخت بدهی خود انجام ندهد پس از گذشت یک سال از ابلاغ رای بر محکوم شدن فرد و بدهکار شناخته شدن وی قاضی به حکم قانون می تواند دستور توقیف حساب بانکی فرد بدهکار را صادر نماید. صدور این حکم از اختیارات دادرس اجرایی احکام است و روشن است که احتیاجی به اجازه شعبه بانکی برای توقیف حساب نیست. دادرس اجرای احکام پس از صدور این حکم از حساب فرد به میزان بدهی از حساب برداشت خواهد کرد. همانطور که گفته شد بایستی شرایطی لازم موجود باشد تا این حکم صادر و اجرا شود. در متن زیر شرایط را بازگو خواهیم کرد.

شرایط صدور رای توقیف حساب بانکی افراد بدهکار چیست؟

همانطور که در متن فوق عنوان شد صدور دستور توقیف حساب بانکی افراد بدهکار در صلاحیت دادرس اجرای احکام است. دادرس اجرای احکام در صورت وجود شرایطی می تواند چنین دستوری را صادر نماید. این شرایط به شرح ذیل است؛

• یک سال تمام از صدور حکم و ابلاغ آن گذشته باشد سپس دادرس اجازه صدور چنین دستوری را خواهد داشت.

• در رای صادر شده از سوی دادرس باید محکوم علیه ملزم به پرداخت وجه نقد باشد. به این معنی اگر در رای صادر شده مشخص شود که در ازای بدهی فرد بایستی حتما محکوم علیه وجه نقد پرداخت نماید.

برای انجام عمل توقیف حساب بانکی لازم به تقاضای فرد محکوم له نیست. همچنین لازم به تذکر است که توقیف وجه حساب بانکی فرد فقط به میزان بدهی فرد قانونی است چنانچه حساب بانکی فرد بدهکار بیشتر از میزان بدهی او باشد حق توقیف همه حساب وجود ندارد. دستور توقیف حساب بانکی از سوی مراجع مختلفی امکان پذیر است. خود شعبه بانک یا بانک ملی مرکزی از مراجع ذیصلاح برای توقیف حساب بانکی است اما اگر فرد به دلیل بدهی حساب وی مسدود یا توقیف شود فقط از سوی مراجع قانونی قضایی امکان پذیر است. دادگاه عمومی یا دادسرای کیفری دو مرجع قضایی هستند که ممکن است دستور به صدور رای توقیف حساب دهند. در صورتی که حساب فرد بدهکار توقیف شود فرد با انجام اقدامات لازم می تواند حساب بانکی خود را رفع توقیف نماید.

چگونگی رفع توقیف حساب بانکی افراد بدهکار

برای رفع توقیف و مسدود شدن حساب بانکی افراد باید علت توقیف حساب بانکی را جویا شوند پس از برداشت بدهی از حساب یا  ‌‌پرداخت بدهی به شیوه ای دیگر فرد به دو روش دستی و سیستمی می تواند اقدام به رفع توقیف حساب بانکی خود نماید. پس از دریافت نامه رفع توقیف و تسویه بدهی از مرجع صادر کننده این حکم فرد با مراجعه به اداره حقوقی بانک ها به روش سیستمی یا دستی اقدام به رفع توقیف می نماید. در هر دو روش ظرف یک ماه تمام کاری حساب بانکی فرد رفع توقیف خواهد شد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×